حق اعتراض؛ الزامات و بسترها(10)

محبی نیا: گشت ارشاد باید از حالت فعلی بیرون برود

محبی نیا: گشت ارشاد باید از حالت فعلی بیرون برود

به گزارش محفل، نماینده سابق مجلس اظهار داشت: حالا که رئیس جمهوری اعلام نموده نسبت به شنیدن صدای اعتراضات و قانونی کردن آمادگی دارد، باید سریعاً به نهادهای فرهنگی مأموریت دهند که اولاً گشت ارشاد را از این حالت سنتی درآورند تا ضمن حفظ حرمت مساله پوشش و مشخص کردن محدوده آن، نسبت به تبدیل شدن مساله پوشش به امر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امتناع کنند.


جهانبخش محبی نیا در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به امکان اصلاح روند گشت ارشاد، اظهار نمود: من پیش از این طی مصاحبه ای کاملاً پیشبینی کرده بودم که ما در آینده نزدیک با یک هیجانات غیرقابل کنترل در ارتباط با «پوشش» مواجه خواهیم شد تا در پشت خاکریز پدیده ای به اسم پوشش، نارسایی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نگرانی هایی عمومی به وجود آید و در چارچوب اعتراضاتِ فورانی، شاهد آن باشیم.
وی خاطرنشان کرد: خیلی از دلسوزان انقلاب هم این هشدارها را به مسؤلان نهادهای عمومی اعلام نموده بودند که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. مساله دیگر اینست که هم حاکمیت و هم معترضان متوجه نیستند که آنها پدیده مورد اعتراض شان «حجاب» نیست، بلکه ما در رابطه با «پوشش» وارد یک منازعه و جدلی شده ایم که طرفین به جایگاه و خاستگاه پدیده مورد بحث هم توجه کافی ندارند. پوشش امری فرهنگی است و در چارچوب نگاه فرهنگی باید حد و مرز آن مشخص شود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر مساله پوشش به هر علتی مورد قبول حاکمیت نیست باید آنرا با نهادهای فرهنگی مورد کنترل، محدودیت یا بحث قرار دهد، خاطرنشان کرد: بسیار متاسفم که بعضی از سیاستمداران در تلویزیون جمهوری اسلامی می آیند و بحث از برهنگی و موضوع هایی از این دست می کنند. مردم ما طالب برهنگی نیستند حتی آن معترضان هم دنبال ایده ای به نام برهنگی نیستند. جامعه ایران را با جوامع غربی که با فرهنگ «مدرنیته ی رها» اداره می گردند، مقایسه می کنند.
محبی نیا اضافه کرد: متاسفانه یکی از ایرادهای اساسی به صداوسیما اینست که اکثراً افرادی را برای مباحثه در این حوزه دعوت می کنند که به جای این که نسبت به کنترل علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قضیه اظهار نظر کنند، آن برنامه را به جایگاهی برای تندترکردن فضا و در نتیجه صدمه خوردن به اموال مردم بدل می کنند که این خودش بزرگترین ناامنی است و به گسترش خصلت های ضدامنیتی جامعه می انجامد که براندازان طالب آن هستند.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در شرایطی هستیم که یک حادثه ای آنقدر ذائقه مردم را تلخ کرده است که حتی افرادی که نسبت به کنترل شدید اجتماعی در این حوزه معتقد بودند هم نمی توانند این حادثه را محکوم نکنند. در این وضعیت ما باید برگردیم به حل مساله و برای نحوه مهار و مدیریت این پدیده برنامه و طرحی عرضه دهیم چونکه از دل این حقیقت اتفاقاتی رخ داد که به هیچ وجه قابل قبول نیست، همچون آتش زدن مراکز عبادت، درگیری با پلیس که از موضوع هایی است که حتما امر اعتراض را بعنوان حق مسلم مردم، به ابتذال می کشاند. ورود بعضی از عناصر ناصالح که سالیان سال است با سعادت ملت همراه نیستند این مساله را به ابتذال کشانده است.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه معترضان، جوانان و بانوان عزیز جامعه باید توجه نمایند که ما برای اصلاح و رسیدن به حق مان، باید اعتراضات را از این که مورد سرقت قرار گیرد و به ابتذال کشانده شود، برهانیم، تصریح کرد: از سوی دیگر حاکمیت هم باید حواسش جمع باشد که هم اکنون با نگاه های سنتی نمی توان یک جامعه ۸۰ و چند میلیونی را مدیریت کرد یا صرفا با جمع کردن اعتراضات به دنبال جمع بندی باشد.
محبی نیا ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهوری در رابطه با ضرورت شنیدن صدای معترضان و منتقدان، خاطرنشان کرد: حالا که رئیس جمهوری اعلام نموده نسبت به شنیدن صدای اعتراضات و قانونی کردن آمادگی دارد، باید سریعاً به نهادهای فرهنگی مأموریت دهند که اولاً گشت ارشاد را از این حالت سنتی درآورند تا ضمن حفظ حرمت مساله پوشش و مشخص کردن محدوده آن، نسبت به تبدیل شدن مساله پوشش به امر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امتناع کنند. از طرفی مسؤلان نه تنها به اعتراضات در ارتباط با پوشش بلکه برای هر اعتراضی که حق مردم است میادینی را در شهرها و مراکز استانها مشخص کنند تا بارِ هیجانی تخلیه شود.
وی در انتها اظهار نمود: مسؤلان اگر مسائل را در محور سیاست قرار ندهند و نسبت اظهاراتی که در بعضی نمازهای جمعه دارند یا در تلویزیون انجام می دهند، این مورد که مردم را ولی نعمت خود می دانند، حفظ کنند؛ میتوان شاهد تجدیدنظر یا بازاندیشی در مبحث گشت ارشاد بود. لازمه این امر همان است که حجت الاسلام علی اکبری در نماز جمعه تهران گفت یا برخی امامان جمعه در شهرهای دیگر اعلام کردند که حاکمیت باید برای شنیدن صدای اعتراضات و دادن حقِ عموم مردم سعه صدری بیشتری از خود نشان دهد که اگر این امر رخ دهد و مشمول مسائل سیاسی نشود اطمینان دارم نسبت به جلب رضایت و مجاب کردن معترضان نه براندازان موثر خواهد بود. واضح است که براندازی باید به غیر از این موارد و خارج از زیست جهان فرهنگی سیاسی مورد بحث شناخته شود.




منبع:

1401/07/11
10:04:45
5.0 / 5
379
تگهای خبر: اقتصاد , طرح , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
محفل