باید از کار فرهنگی برف انبار عبور نماییم مخاطب شناسی نخستین وظیفه است
به گزارش محفل، حجت الاسلام قمی اظهار داشت: باید مراقب باشیم اثربخشی اقدامات رسانه ای مان زیر سایه تعداد لایک و ویو نماند، اینکه یک محتوا در فضای مجازی چقدر ویو خورده مهم نیست، مهم اثر بخشی آن محصول فرهنگی است.
به گزارش محفل به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، در نشستی با فعالان فرهنگی و رسانه ای استان البرز، با تکیه بر اهمیت فعالیتهای این حوزه و با اشاره به فرموده رهبر انقلاب، اظهار داشت: همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند باید فضای مجازی را میدان تاخت و تاز مقابل دشمن قرار داد.
حجت الاسلام قمی با اشاره به طبقه بندی های مختلف مردم ایران، حتی در رفتارشان در فضای مجازی، اظهار داشت: گاهی در فضای مجازی با رفتارهایی روبرو می شویم که نشان از عدم مخاطب شناسی دارد. بطورمثال چگونه می شود محتوایی که زبان و بیانی مطلوب یک جوان دارد؛ همزمان موردپسند یک فرد مسن هم باشد؟ این بدیهی است که باید در نظام تولید محتوای رسانه ای خود مخاطب شناسی را جدی بگیریم؛ چنان که جنسیت، قومیت و تحصیلات افراد متفاوت می باشد و طبعاً اقتضای کار رسانه ای هرکدام از این ها هم متفاوت می باشد. فعالان رسانه باید بدانند خطاب کار رسانه ای خودرا کدام قشر قرار داده اند و کار فرهنگی بدون این ملاحظه خودداری کنند؛ چنان که رهبر انقلاب این چنین کار فرهنگیِ بدون رعایت چنین ملاحظاتی را کار فرهنگی برف انبار توصیف کرده اند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مخاطب پیام متناسب می خواهد و این تناسب فقط سنی و صنفی نیست. با شخصی که گرفتار هیجان یا تردید در اعتقاداتش است، نباید به زبانِ مطلوب فردی که مؤمن به انقلاب اسلامی است سخن گفت. با این حال هم باید بدانیم باید با همه اقشار حرف بزنیم و باب گفتگو را نبندیم. حتی با جاهل و معاند هم باید با زبان خودش حرف زد و این باب نباید بسته شود.
حجت الاسلام قمی در ادامه سخنان خود، اثربخشی را مهم تر از گزارشات کمّی در فضای مجازی دانست و اظهار داشت: باید مراقب باشیم اثربخشی محتواها و اقدامات رسانه ای مان زیر سایه تعداد لایک و ویو نماند. این که یک محتوا در فضای مجازی چقدر ویو خورده چندان مهم نیست، مهم اثر بخشی آن محصول فرهنگی است. ما باید از این چنین گزارشات و اقدامات کمّی بسمت اثربخشی واقعی در میدانِ رسانه و شبکه های اجتماعی حرکت نماییم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به کثرت قومیت ها در استان البرز، این استان را دارای ظرفیت بزرگی دانست که فعالان رسانه می توانند به فراخور قومیت های موجود، تولیدات دلچسب تری برای قوم خود بسازند.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: در عین اینکه دستگاه ها و نهادهای مختلف تکالیف جدی ای در پشتیبانی از هنرمندان و مجاهدت های هنری و رسانه ای بر عهده دارند، اما هنرمندان و جوانان مکتبی و متعهدِ هنرمند ما نباید معطل دستگاه ها بمانند؛ چون که این رفتار عمدتا بدون نتیجه می ماند و باید به جای انتظار، تلاش و تعامل فعالانه را جایگزین کرد.
حجت الاسلام قمی در انتها ضمن عرض خداقوت به تلاشهای رسانه ای و هنری صورت گرفته در استان البرز؛ وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی را پشتیبانی از این رشادت ها دانست و در انتها اظهار داشت: فعالیتهای شما مؤثر است و ما متوجه ارزش این مجاهدت ها و نقشِ خودمان در حمایت و خدمت به شما هستیم. هرچند از این که به خاطر محدودیت ها و بضاعت کم مان قدم هایی که در حمایت برداشته می شود ناچیز است؛ ولی این تکلیف بر دوش ماست و قدردان این مجاهدت ها در استان البرز هستیم.
گفتنی است رییس سازمان تبلیغات اسلامی در مسافرت یک روزه به استان البرز، در اجلاسیه شهدای مداح استان البرز شرکت کرده و با بانوان مجاهد استان، خطبا و علمای استان، مدیران فرهنگی استان و هم چنین فعالان رسانه ای استان البرز ملاقات و گفتگو کرد.
منبع: محفل
این مطلب محفل را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب