ماموریت سفیر شیلی در ایران به پایان رسید

ماموریت سفیر شیلی در ایران به پایان رسید

سفیر شیلی در جمهوری اسلامی ایران بعد از اختتام ماموریت خود با وزیر امور خارجه خداحافظی كرد.


به گزارش محفل به نقل از ایرنا از وزارت خارجه، «ایگناسیو یانوس» سفیر شیلی در جمهوی اسلامی ایران در آخر ماموریت خود در کشورمان، پس از ظهر امروز سه شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و خداحافظی کرد.
یانوس اولین سفیر شیلی در تهران بعد از پیروزی انقلاب بود که پیش از تصدی مقام سفیری، دپارتمان سازمان ملل و واحد شورای امنیت سازمان ملل در وزارت خارجه این کشور را برعهده داشته است. وی همینطور مدتی در سمت نمایندگی دائم شیلی در سازمان های بین المللی دریانوردی و همین طور هماهنگ کننده سیاسی شیلی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.
شیلی در ماه های پایانی سال ۱۳۹۴ پس از ۳۵ سال سفارت خودرا در تهران بازگشایی و بعد از مدتی نیز کاردار موقت جهت انجام ماموریت به تهران اعزام کرد.
بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۵۹ بعد از روی کار آمدن دیکتاتوری پینوشه، وزیر امور خارجه وقت ایران در یادداشتی به سفارت شیلی در تهران خواهان تعطیلی این سفارت شد و ارتباط دو کشور قطع شد.
در سال ۱۳۷۱ بعد از اینکه دولت دیکتاتوری پینوشه برکنار شد، با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر شاهد استقرار دموکراسی در این کشور آمریکای لاتین بودیم. در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران در سی ام فروردین ۱۳۷۱ در مصوبه ای اجازه برقراری روابط سیاسی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت شیلی را صادر کرد. در این مصوبه که به امضای حسن حبیبی معاون اول وقت رئیس جمهور رسیده، آمده است: «هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت خارجه تصویب کرد که این وزارت خانه مجاز است نسبت به برقراری روابط سیاسی بین دو کشور ایران و شیلی اقدام نماید.» در همان سال و به دنبال صدور اعلامیه مشترک دو کشور در خصوص برقراری مجدد مناسبات دیپلماتیک، سفارت ایران در سانتیاگو راه اندازی شد و تا سال ۱۳۷۸ به صورت یک جانبه فعال بود. در این سال به دلایلی همچون مسائل مادی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که برخی از نمایندگی های خود در خارج از کشور همچون سفارت کشورمان در شیلی را تعطیل کند.
دولت شیلی در آن مقطع کوشش کرد تا ایران را از این تصمیم منصرف کند. در همین راستا وزیر معادن آن کشور به تهران سفر کرد. سرخیو خیمنس به همراه یک هیأت تجاری و صنعتی به تهران آمد و پیام کتبی رئیس جمهور کشورش را به رئیس جمهور وقت ایران تسلیم کرد. با توجه به این تلاش ها فعالیت سفارت ایران در شیلی متوقف گردید ولی ایران پس از مدتی تصمیم به معرفی سفیر ترددی به این کشور گرفت که این مساله با استقبال دولت شیلی مواجه گردید و در کمترین فاصله موافقت خودرا اعلام نمود.
پس از چندین سال در امتداد توسعه مناسبات در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی و پارلمانی میان ایران و شیلی و حضور فعال تر در این کشور آمریکای لاتین ایران در سال ۱۳۸۵ بار دیگر تصمیم به اعزام سفیر مقیم و بازگشایی مجدد سفارت به صورت دائم در این کشور گرفت، چنان چه بعد از یک دوره وقفه حدودا هشت ساله، در تاریخ شش تیرماه ۱۳۸۶ سفیر جدید ایران استوارنامه خودرا به رئیس جمهور وقت شیلی ارائه داد و رسما فعالیت خودرا بعنوان سفیر مقیم شروع کرد. او از آن زمان تا کنون سفیر شیلی در ایران بود.


1399/06/05
17:27:24
5.0 / 5
1699
تگهای خبر: اقتصاد , انتخابات , تصویب , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
محفل