كارشناس مسائل خاورمیانه:

حزب الله می تواند پرچم انتخابات در لبنان را به دست گیرد

حزب الله می تواند پرچم انتخابات در لبنان را به دست گیرد

به گزارش محفل كارشناس مسائل خاورمیانه با اعلان اینكه با برگزاری انتخابات در لبنان چیزی جابجا نمی گردد، اظهار داشت: انتخابات چاره درد غربی ها نیست اما برای حزب الله نوعی نو شدن است و حزب الله می تواند بحث انتخابات زودهنگام را مطرح كند و پرچم انتخابات زودهنگام را به دست گیرد.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سعدالله زارعی» روز سه شنبه در نشست یادکرد روز مقاومت که در موسسه مطالعاتی اندیشه سازان نور برگزار شد، اظهارکرد: مشکل اساسی مخالفان مقاومت چه در صحنه داخلی لبنان و چه خارجی این است که توان به هم رساندن یک قدرت برای حل مسائل به نفع خودرا ندارند.
وی افزود: غربی ها با خلاء قدرت در لبنان روبرو هستند که اگر بخواهند روی سیستم قدیمی حساب کنند مشروعیت این سیستم در دنیای لبنان به شدت کاهش یافته است و حتی خود متهم ردیف اول است. از طرف دیگر جریان جدیدی حالا در صحنه است و یاران جعجع این اعتراضات را کارگردانی می کنند. این جریان جدید هم قدرت ندارند، پس مکرون با این جریان هم نمی تواند مسیر را دنبال کند.
کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: مکرون با بهره گیری از رسانه ها تلاش بر پوشاندن این خلاء دارد و می خواهد ثابت کند بحران متوجه حزب الله و مقاومت است که این دروغی بزرگ است.
زارعی با اعلان اینکه دیاب با استعفای خود فرصتی در این کشور به وجود آورده است، اظهار داشت: تا قبل از استعفای دیاب، این فشار داخل خیابان بود که دولت استعفا دهد تا غربی ها بتوانند از آن بهره برداری کنند. دیاب با همان کابینه مقرر است مسیر را ادامه دهد و درحالی که دولت از تیررس فشار خیابان خارج شده، در صحنه عمل حضور دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل با اعلان اینکه مقاومت می تواند از این فضای جدید به وجود آمده برای مدیریت صحنه بهره ببرد، اظهار داشت: در جبهه مقاومت لبنانی چند مساله در دستور کار است که مقدمات و بستر آنرا سیدحسن نصرالله در سخنرانی بیان کرد. حزب الله در اینجا می تواند بحث انتخابات زودهنگام را مطرح کند و پرچم انتخابات زودهنگام را به دست گیرد.
وی با اشاره به ساختار سیاسی لبنان و تقسیم اعضای کابینه به سبب ساختار طوایفی اضافه کرد: با برگزاری انتخابات چیزی جابجا نمی گردد. پس انتخابات چاره درد غربی ها نیست اما این برای حزب الله نوعی نو شدن است. حزب الله می تواند بگوید مردم هر حرفی بزنند باید اطاعت و انتخابات زودهنگام برگزار می نماییم و این فرآیند در لبنان طی خواهد شد.
کارشناس خاورمیانه، گسترش صلاحیت ارتش را مساله دیگری برشمرد که حزب الله روی آن تاکید دارد و اظهار داشت: ارتش یک نیروی اجماعی است و حزب الله می تواند مطالبه گر نقش بیشتر ارتش باشد. ارتش هم باتوجه به جایگاه قانونی خود پرونده انفجار را مدیریت می کند.
فساد، چاشنی انفجار سه شنبه بیروت بود
وی درباره بحث مبارزه با فساد اظهار داشت: بحث مبارزه فساد نکته دیگری است که حزب الله با مرکزیت دهی به مبارزه با فساد، تحولات را دنبال می کند واقعیت این است که فساد، چاشنی انفجار سه شنبه بود.
زارعی اظهار داشت: به نظرم اعتراضات در ایام آینده به سمت خشونت بیشتر ادامه پیدا می کند و شاهد جمعیت بیشتر با روش های خشونت آمیزتر پس از استعفای دیاب خواهییم بود. علاوه بر این ممکنست عملیات های ترور که در این کشور سابقه هم دارد شکل بگیرد که این عملیات باید متوجه بیروت شرقی و غربی یعنی مسیحی نشین و شیعه نشین باشد. اما جریان ترور برخلاف هدف گذاری اولیه در واقع به ضرر این جریان تمام خواهد شد چون فضای مردمی این جریان را می کاهد.
کارشناس مسائل خاورمیانه با اعلان اینکه این ماجرا در لبنان بعد از این وقایع در یک مسیر نسبتا فرسایشی قرار می گیرد و انتخابات آینده پارلمان می تواند فضای جدید در این سیستم به وجود بیاورد، اظهار داشت: مقاومت در این صحنه حتما متحمل هزینه هایی می شود و می توانند با دروغ پردازی حرف هایی مقابل حزب الله بزنند اما حزب الله و امثال حزب الله مانند جریان مارونی با هدایت عون در کشور، یک جریان پایدار و باثبات در لبنان هستند که در طول ۴۰ سال در این کشور فعال بودند.
وی اضافه کرد: قسمتی از این جریان که مربوط به مقاومت می شود صلاحیت ها، نیروها و مدیریت منسجم خودرا حفظ نموده و با این تحولات گرفتار بحران نمی شوند و به این جهت اطمینان خاطر نصرالله در خصوص لطمه ندیدن جبهه مقاومت، واقعیت دارد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اعلان اینکه هزینه مقاومت و هزینه سازش را در لبنان به وضوح قابل مشاهده می باشد، اظهار داشت: جریان سازش جریانی است که می خواهد حاکمیت غرب در این کشور وجود داشته باشد مانند جریان ۱۴ مارس که هزینه اش برباد رفتن استقلال لبنان و افزایش خشونت است اما مقاومت می گوید آرام باشید و در فضای داخلی همدلی کنید و پرونده سیاسی نشود.
زارعی در بخش دیگری از سخنانش با اعلان اینکه مقاومت مقرر است نقشی فرا منطقه ای ایفا کند، اظهار داشت: امروز جلوه هایی از مقاومت را در منطقه و دنیا مشاهده می نماییم مقاومت حتی به نزدیکترین کشورها به بزرگترین دشمن مقاومت یعنی آمریکا رسوخ پیدا کرده است.
وی با اعلان اینکه اختتام جنگ ۳۳ روزه یعنی ۲۳ مرداد در تقویم کشور ما روز مقاومت ثبت شده است، اظهار داشت: مقاومت که به معنای یک روش در میان روش های دیگر است، مبتنی بر یک مدنیت، تفکر و ایدئولوژی خاصی است که بر جنبه های معنوی و ارزش انسانی توجه دارد.
زارعی افزود: مقاومت هدایت انسان و رساندن او به کمالات معنوی و حقوق انسانی را دنبال می کند و بر اصل استقلال تاکید دارد؛ ایده مقاومت دشمنانی هم دارد که باید برای مقابله با این دشمنان تدبیری اندیشید.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر انفعالی و اقتضایی نبودن روش مقاومت اظهار داشت: مقاومت یک روش، مدل و راه برای نوع خاصی از زندگی انسان ها و مبتنی بر فطرت انسان است. مقاومت در معنای امروزی، جبهه، اصول، ایده و سرنوشت مشخصی در آینده است.
زارعی اشاره کرد: مقاومت بر احقاق حق، رشد انسان و دفاع از حریم انسان تاکید دارد و در این ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته جایگاه خودرا در دنیا تثبیت و بعنوان یک بازیگر در عرصه های سیاسی و بین المللی نقش آفرینی کند.



منبع:

1399/05/22
12:22:21
5.0 / 5
1888
تگهای خبر: انتخابات , پرونده , دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
محفل