در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

تخت روانچی: عضویت در شورای حقوق بشر نباید برمبنای سیاسی کاری باشد

تخت روانچی: عضویت در شورای حقوق بشر نباید برمبنای سیاسی کاری باشد

به گزارش محفل ایرنا- مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست فوق العاده مجمع عمومی این سازمان برای رای گیری درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر گفت: عضویت در این نهاد نباید برمبنای سیاسی کاری باشد.


به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در سومین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین با دستور کار رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر اضافه کرد: ایران متن پیش نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می داند که بی طرفی سازمان ملل را خدشه دار می کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت: دولت ایران اهمیت ویژه به ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است، لیکن سو استفاده از سازوکار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهانشمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری می داند.
تخت روانچی اظهار داشت: ما بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما تاکید می نماییم که کار شورای حقوق بشر باید بصورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید برمبنای سیاسی کاری باشد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اشاره کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باردیگر بر ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات برمبنای حقوق بین الملل و احترام کامل تمام طرف ها به منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید می کند.
تخت روانچی اظهار داشت: ایران تاکید دارد حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها باید بطور کامل مورد احترام بوده و امنیت و ایمنی تمام غیرنظامیان تضمین شود.
وی افزود: دولت ایران عمیقا درباب ادامه تشدید وضعیت بشردوستانه در اوکراین که سبب توجه گسترده بین المللی شده، ابراز نگرانی می کند.
سومین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین به درخواست آمریکا و متحدانش امروز پنجشنبه به وقت محلی شروع شده است تا در مورد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای گیری کند.
غربی ها با استناد به ماده هشت اجرائی قطعنامه تاسیس شورای حقوق بشر ۶۰/۲۵۱ مصوب نشست شصتم مجمع عمومی سازمان ملل در پی تعلیق عضویت روسیه در این شورا هستند.
بر اساس این ماده، اگر یک عضو شورای حقوق بشر، مبادرت به نقض عمده و سیستماتیک حقوق بشر کند، مجمع عمومی سازمان ملل می تواند با رای دو سوم اعضای مجمع (مجموع آرا مثبت و منفی)، عضویت آن کشور را در شورای حقوق بشر تعلیق کند.







منبع:

1401/01/20
11:40:01
5.0 / 5
888
تگهای خبر: پیگیری , دولت , نماینده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
محفل