صباح زنگنه:

هدف اجلاس بغداد زمینه سازی همکاری منطقه ای بود

هدف اجلاس بغداد زمینه سازی همکاری منطقه ای بود

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه اظهار داشت: هدف اصلی «اجلاس حمایت منطقه ای از عراق»، حل اختلافات نبود بلکه این اجلاس بیشتر به دنبال ایجاد زمینه های همکاری منطقه ای بود.


صباح زنگنه روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار نمود: سطح هیات های شرکت کننده در «اجلاس حمایت منطقه ای از عراق» از سطح متوسط بالاتر بود چونکه همان تعداد کشورهایی که مدنظر بودند، نمایندگانی در سطوح عالی به اجلاس اعزام کردند و رئیس جمهوران مصر و فرانسه، نخست وزیر امارات، امیر قطر و پادشاه اردن در سطح مقام اول کشور در اجلاس شرکت کردند و از ترکیه، ایران و عربستان هم در سطح وزیران خارجه شرکت کردند که سطح قابل قبولی برای یک اجلاس منطقه ای به حساب می آید.
وی افزود: به نظر می آید هدف اصلی «اجلاس حمایت منطقه ای از عراق»، حل اختلافات نبوده بلکه بیشتر با هدف ایجاد زمینه های همکاری منطقه ای برگزار گردید. جمهوری اسلامی ایران هم به خاطر همسایگی با عراق و نقش بسیار زیادی که در ثبات عراق دارد به این اجلاس دعوت شد چونکه اغلب کشورهای دعوت شده، کشورهای عربی بودند و همه این کشورها به غیر از جمهوری اسلامی، دارای روابط خوب با آمریکا هستند که این نکته حائز اهمیت می باشد.
نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نماینده کشورهای غربی در «اجلاس حمایت منطقه ای از عراق» بود، تصریح کرد: از نظر سیاسی، تمام کشورهای حاضر در اجلاس، در مدار آمریکا بودند و تنها ایران در این مدار قرار ندارد.
زنگنه ضمن اشاره به تغییر دولت در ایران و قرار گرفتن حسین امیرعبداللهیان در راس وزارت خارجه جمهوری اسلامی تصریح کرد: چشم همه کشورها به جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تا از ملاقات ها و سخنان وزیر خارجه جدید بتوانند سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم را حدس بزنند و بر مبنای آن، سیاست خارجی خویش را در برابر ایران تنظیم کنند.
این دیپلمات پیشین کشورمان، اجلاس های منطقه ای مثل اجلاس بغداد را فرصت مناسبی برای گفتگو بین ایران و کشورهای منطقه دانست و اضافه کرد: وزیر خارجه ایران دیدارهای خوبی با مقامات ارشد کشورهای منطقه همچون مقامات اماراتی، کویتی و عراقی داشت و نشان داد که سیاست اصولی جمهوری اسلامی برای حسن همجواری با همسایگان در دولت سیزدهم هم پیگیری خواهد شد.
زنگنه، جای هیات سوریه را در نشست بغداد خالی دانست و اظهار داشت: احیانا عراق به خاطر فشار آمریکا یا ترکیه از دعوت سوریه به این نشست خودداری کرده است چونکه بغداد و دمشق با تهدیدات مشترک و حضور گروه های تروریستی در مناطق مرزی خود روبه رو هستند. این نگرانی های مشترک می توانست مبنای عمل مشترکی بین دو کشور شود و جمهوری اسلامی می توانست به رفع این نگرانی ها کمک نماید و دعوت نکردن سوریه به این اجلاس جای گلایه دارد.

1400/06/08
10:22:35
5.0 / 5
1040
تگهای خبر: پیگیری , دولت , نماینده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
محفل