اوپك در حل اختلاف میان امارات و عربستان ناكام ماند

اوپك در حل اختلاف میان امارات و عربستان ناكام ماند

به گزارش محفل منابع آگاه در سازمان ˮ اوپک پلاس ˮ (+OPEC) اظهار داشتند که این سازمان نتوانست پیشرفتی در حل و فصل اختلاف میان عربستان و امارات به دست آورد، اختلافی که در هفته گذشته مانع از دستیابی اوپک به توافق در زمینه افزایش تولید نفت شد.


خبرگزاری رویترز امروز سه شنبه به نقل از منابع یاد شده اضافه کرد: این امر از احتمال برگزاری نشست دیگری بمنظور بحث و بررسی سیاست اوپک کاست.
منابع مزبور خاطرنشان کردند: روسیه در پشت پرده در صدد بازگرداندن عربستان و امارات بر سر میز مذاکرات و یافتن راهی برای دستیابی به توافق است اما یک منبع روسی روز گذشته (دوشنبه) اظهار داشت که تصور نمی کند چنین نشستی در هفته جاری اجرا شود.
اختلاف میان عربستان و امارات در هفته گذشته در رابطه با تلاش به عمل آمده جهت دستیابی به توافق جدید بمنظور افزایش تولید از شروع اوت آینده شکل علنی به خود گرفت.
قیمت نفت به سبب کمبود عرضه آن در بازارهای جهانی در عمل به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ نزدیک می شود و در نبود هیچ نوع توافقی بالا رفته است.
اختلاف در بین گروه اوپک پلاس موجب لغو گفت و گو بمنظور افزایش تولید بعد از چند روز مذاکره گردید.
کاخ سفید در هفته گذشته اظهار داشت که گفت وگوها میان اوپک و همپیمانانش را دنبال می کند. کرملین هم روز گذشته اظهار داشت که رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، ولادیمیر پوتین و جو بایدن، در تماس تلفنی خود در روز جمعه گذشته موضوع اوپک پلاس و قیمت نفت را مورد بحث و تبادل نظر قرار ندادند.
عربستان و عمان روز گذشته در بیانیه مشترک خود خواهان ادامه همکاری میان اوپک و همپیمانانش شدند.
کشورهای عضو اوپک پلاس در سال قبل ۲۰۲۰ در حوزه کاهش بی سابقه تولید نفت به میزان ۱۰میلیون بشکه در روز یا حدودا ۱۰درصد تولید جهانی نفت به سبب تاثیر انتشار ویروس کرونا بر تقاضا به توافق رسیدند.
بروز تنش هایی میان امارات و عربستان در حوزه های مختلف و همین طور تولید نفت اختلافات میان دو طرف را به اوج رسانده است.
ریشه های اقتصادی بحران اوپک پلاس واقعیت تصویر کامل تنش میان عربستان و امارات را منعکس نمی نماید. برخی از ناظران امور خلیج فارس تجزیه و تحلیلی از اختلاف بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد توافق بر روی سطح تولید نفت در سال آینده (۲۰۲۲) و ماهیت ابعاد سیاسی موجود در این اختلاف و همین طور نقش آنرا در شکل دادن به تصویر کلی از بحران بین دو کشور ارایه داده اند.
عربستان و امارات در قالب های سیاسی و اقتصادی و همین طور موضوعات منطقه ای و بین المللی با یکدیگر درحال رقابت هستند. اما در سال ۲۰۲۱ تنش ها و اختلافات میان این دو کشور اوج گرفت به شکلی که عربستان تلاش خودرا برای تحکیم موقعیتی که می خواهد در خاورمیانه در اوایل سال جاری به دست آورد، شروع و در فوریه سال جاری اعلام نمود که تا سال ۲۰۲۴ تجارت خودرا با شرکت های بین المللی که دفتر مرکزی آنها در این کشور نیست، متوقف خواهدنمود. همین طور عربستان کلیه پروازهای خودرا به امارات متوقف کرد و بتازگی نیز این دو کشور بر سر تمدید توافق نامه تولید نفت در اوپک پلاس گرفتار اختلافات شدند.
عربستان سعودی همین طور قوانین خودرا در مورد واردات از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر داد. این همان چیزی است که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» آنرا بعنوان «چالش مستقیم وضعیت امارات متحده عربی بعنوان یک مرکز تجاری منطقه ای» توصیف کرده است.۱۴۷



منبع:

1400/04/22
21:20:31
5.0 / 5
1032
تگهای خبر: اقتصاد , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
محفل