وقتی آمریكا منشور ملل متحد را تفسیر به رای می كند

وقتی آمریكا منشور ملل متحد را تفسیر به رای می كند

محفل: آمریکا در حالی اقدام تجاوزکارانه اخیر خود در مرز سوریه و عراق را مستند به ماده ۵۱ منشور ملل متحد و اصل دفاع مشروع کرده است که این اقدام نه فقط در چهارچوب ماده ۵۱ نیست بلکه این کشور قواعد آمره دیگر همچون عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و عدم توسل به زور را آشکارا نقض کرده است.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، منشور ملل متحد راهکار و چارچوبی برای تنظیم مناسبات بین کشورها از پس از جنگ دوم جهانی بوده است با این وجود با وجود حقوق ویژه ای که پنج قدرت اتمی در این چهارچوب از آن برخوردار می باشند با این وجود این کشورها به همین هم قانع نیستند و با تفسیر به رای مواد منشور ملل متحد اهداف و سیاست های خویش را پیگیری می کنند، سیاستی که تازه ترین نمونه آن توجیه حملات آمریکا به مواضع گروه های مقاومت در مرز سوریه و عراق است.
پنتاگون روز یکشنبه ۶ تیر ادعا کرد که ارتش ایالات متحده با انجام حملاتی هوایی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را هدف قرار داده است، و اعلام نمود این حملات اقدامی دفاعی و واکنش به حملات پهپادی اخیر به اماکن و پایگاه های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق بوده است.
این اطلاعیه در ادامه اخطار داد که حملات شامگاه یکشنبه نشان داد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در دفاع از کارکنان آمریکا تردید ندارد و صریح است. در انتهای اطلاعیه پنتاگون آمده بود: با عنایت به تداوم مجموعه حملات گروه های مورد حمایت ایران به منافع ایالات متحده در عراق، رئیس جمهور فرمان به اقدامات نظامی بیشتر برای اختلال در این حملات و ممانعت از آنها داده است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از این حملات به صورت رسمی علل خویش را در مورد حمله هوایی به شبه نظامیان در مرز سوریه و عراق که ادعا می شود مورد حمایت ایران هستند به کنگره اطلاع داد و تصریح کرد که این اقدام در جهت تأمین امنیت نیروها و بازدارندگی ایران و نیروهای وابسته به آن انجام شده است. جو بایدن به کنگره گفته است، ایالات متحده آماده است تا اقدام بیشتر، در صورت ضرورت و متناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد.
از سوی دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل روز ۸ تیرماه در نامه ای به شورای امنیت ادعا نمود کرد که حملات اخیر هوایی این کشور به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق برای بازداشتن ایران و این نیروها از انجام حملات بیشتر به اماکن، تاسیسات و نیروها آمریکایی است.
لیندا توماس گرین فیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در این نامه تاکید کرده است، در این حملات هوایی، تاسیسات شبه نظامیانی که عامل حملات پهپادی و راکتی به اماکن و نیروهای آمریکایی در عراق بودند، هدف گرفته شد. سفیر آمریکا در این نامه نوشته است، این واکنش نظامی بعد از مشخص شدن ناکافی بودن گزینه های غیر نظامی برای مقابله با این تهدید انجام شد و هدف آن کاهش تنش در وضعیت و پیشگیری از حملات بیشتر بود.
بر مبنای ماده ۵۱ منشور ملل متحد، در صورتیکه یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچ یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا اجتماعی تا موقعی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین المللی به عمل آورد لطمه وارد نخواهد آورد.
بر طبق این ماده، اقداماتی را که اعضاء برای اجرای حق دفاع مشروع به عمل می آورند باید فوراً به شورای امنیت اطلاع دهند، ولی این اقدامات به هیچ وجه در اختیارات و وظایفی که شورا بر اساس این منشور دارد و به باعث آنها در هر موقع روشی را که برای حفظ و یا اعاده صلح و امنیت بین المللی لازم می داند می توانند اتخاذ کند تأثیری نخواهد داشت.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در پاسخ به نامه اخیر نماینده دائم آمریکا، اتهامات وارده به ایران را رد و با نقض منشور قلمداد کردن حمله اخیر آمریکا به سوریه و عراق، این حملات را شدیدا محکوم نمود.
مجید تخت روانچی در این حوزه نامه ای به رئیس شورای امنیت ارسال و اعلام نمود که من چندین بار در گذشته، همچون در نامه های خود به رئیس شورای امنیت، به صراحت گفته ام که جمهوری اسلامی ایران در هیچ حمله مسلحانه ای از جانب هیچ نهاد یا فردی ضد کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است. بنابراین، هر گونه کوشش برای نسبت دادن تصریحی یا تلویحی چنین اتهامی به ایران، نادرست و فاقد حتی بدیهی ترین اطلاعات قابل اطمینان برای اثبات بوده و کاملاً بی اساس است و به همین خاطر ما با قاطعیت چنین ادعاهایی را رد کرده و از نظر حقوقی آنها را باطل و فاقد هر گونه اثری می دانیم.
روانچی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران تفسیر دلبخواه آمریکا از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای توجیه حمله نظامی غیرقانونی خود در ششم تیر ۱۴۰۰ به سوریه و عراق را قاطعانه رد کرده و این اقدامات غیرقانونی را که نقض حاکمیت دو کشور منطقه است، شدیداً محکوم می کند.
وی یادآورشد: این استدلال آمریکا که چنین حملاتی برای «بازداشتن» جمهوری اسلامی ایران و به اصطلاح «گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران» از انجام حملات بیشتر به کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق انجام شده است، مبنای واقعی یا قانونی ندارد؛ چون صرفا بر یک تفسیر دلبخواه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بنا شده است و به همین خاطر، این حملات آمریکا نقض آشکار حقوق بین الملل، بخصوص ماده ۲ منشور سازمان ملل است.
سفیر کشورمان تاکید کرد که تلاش اخیر آمریکا برای متهم کردن دیگران در منطقه برای سرپوش گذاشتن بر فعالیتهای غیرمسئولانه و بی ثبات کننده یا منحرف کردن اذهان از اقدامات نظامی غیرقانونی و ماجراجویانه اش در منطقه، محکوم به شکست است.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم در واکنش به این حملات، آمریکا اقدامات این گونه را به برهم زدن امنیت منطقه نامید.
بسیاری از کارشناسان معتقدند حملات اخیر واشنگتن به مواضعی در مناطق مرزی سوریه و عراق نه تنها کاخ سفید را حتی یک قدم به اهدافش نزدیک نمی کند که به قول خیلی از کارشناسان مسائل بین الملل آمریکا را بیشتر از پیش در گرداب خودساخته در منطقه گرفتار می کند.
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از حملات آمریکا انتقاد کرده و این حملات را نقض آشکار وغیرقابل قبول حاکمیت و امنیت ملی عراق دانست.
نکته قابل تامل و البته امیدوار کننده این که دولت کنونی آمریکا پیشرفت های غیرقابل انکاری در مقایسه با دولت پیشین آمریکا درمورد رعایت قوانین و قوانین بین المللی داشته است. حقیقت این است که دولت پیشین آمریکا اساسا هیچ اعتنایی به قوانین و قوانین بین المللی نداشت و ابایی هم از اعلام این مورد نداشت که هیچ ارزشی برای نهادها و قوانین بین المللی قائل نیست. اما دولت کنونی این کشور خویش را ملتزم به قوانین و قوانین بین المللی می داند و در عین حال تلاش می کند اقدامات خود ضد دیگر کشورها را مستند به تفاسیر مطلوب خود کرده وبرای رفتارها اقدامات غیرقانونی و غیرمسئولانه توجیهات حقوقی بتراشد.
با این حال نباید فراموش کرد که اقدام آمریکا نه تنها با تفسیر به رای اصل ۵۱ قابل دفاع نیست بلکه این کشور با اقدامات خود اصول و قواعد آمره بین المللی همچون عدم مداخله در امور داخلی و عدم توسل به زور را نقض کرده است.



منبع:

1400/04/12
23:24:50
5.0 / 5
1389
تگهای خبر: اتهام , بازداشت , پیگیری , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
محفل