روحانی در گفت و گوی تلفنی با رئیس جمهور تركیه مطرح كرد

لزوم برخورد قاطع با اقدامات تروریستی و خرابكارانه رژیم غاصب صهیونیستی

لزوم برخورد قاطع با اقدامات تروریستی و خرابكارانه رژیم غاصب صهیونیستی

به گزارش محفل رئیس جمهور روابط صمیمانه و دوستانه با ترکیه بعنوان یک کشور همسایه و مسلمان را دارای اهمیت بالایی برای ایران دانست و بر توسعه و تعمیق روابط با این کشور در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری تاکید نمود.


به گزارش محفل به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه، با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم این کشور، تصریح کرد: روابط دو کشور بر پایه دوستی و صمیمیت بنا شده و توسعه همکاریهای دو کشور می تواند به تحکیم مناسبات دوستانه و ایفای نقش بهتر در منطقه کمک نماید.
روحانی ضمن اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری بیست و هشتمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه در اردیبهشت ماه سالجاری، از کمیسیون مشترک بعنوان نقشه راه روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور نام برد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری موفق این نشست، زمینه ارتقا همکاری ها در زمینه انرژی، حمل و نقل و مبادلات تجاری و کالایی میان دو کشور بیشتر از پیش فراهم گردد.
رئیس جمهور با تکیه بر لزوم استفاده از همه ظرفیت های همکاری میان دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی بخش خصوصی و شرکتهای اقتصادی فعال در دو کشور را برای تحقق این هدف یاد شده قرار داد.
روحانی در ادامه این گفت و گو ضمن اشاره به شیوع گسترده موج جدید بیماری کووید 19 در کشورها همچون ایران و ترکیه، بر همکاری دو کشور برای مقابله با ویروس کرونا و به اشتراک گذاشتن تجربیات و توانمندی ها در زمینه این بیماری تصریح کرد.
رئیس جمهور همینطور ضمن اشاره به همکاریهای تهران – آنکارا در زمینه موضوعات منطقه ای و بین المللی همچون حل بحران سوریه از مسیر گفت و گوهای آستانه، بر تداوم این همکاری ها تصریح کرد و اظهار داشت: همکاری ایران و ترکیه بعنوان دو کشور مهم و اثرگذار منطقه می تواند در حل و فصل مشکلات و بحران های منطقه ای اثرگذار باشد.
روحانی در بخش دیگری از گفت و گو با رجب طیب اردوغان ضمن اشاره به تحرکات اخیر و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه و همینطور تروریسم هسته ای، تصریح کرد: همکاری کشورهای منطقه برای تأمین امنیت و صلح و ثبات ضروری می باشد، باز شدن پای رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه را خطرناک می دانیم و برخورد جدی با آن ضروری و لازم است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم در این تماس تلفنی با تبریک متقابل فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم ایران، بر اراده جدی آنکارا برای توسعه و تعمیق روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد.
اردوغان در این تماس تلفنی با ابراز شادمانی از اینکه همکاریهای دو کشور حتی در دوره شیوع کرونا هم همچنان ادامه داشته است، برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اردیبهشت ماه سالجاری را نمونه بارزی از عزم و اراده بالای دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه بخصوص در حوزه های اقتصادی و تجاری دانست.




منبع:

1400/01/26
11:21:22
5.0 / 5
1215
تگهای خبر: اقتصاد , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
محفل