اردشیر سنایی در گفت وگو با محفل:

چه عواملی باعث تردیدآمریكا در بازگشت به برجام شده است؟

چه عواملی باعث تردیدآمریكا در بازگشت به برجام شده است؟

به گزارش محفل استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل، تغییر شرایط در مقایسه با سال انعقاد برجام، تلاش جو بایدن برای دستیابی به اجماع در داخل آمریکا و کارشکنی های منطقه ای را از مهم ترین عوامل تردید کاخ سفید در بازگشت به برجام عنوان نمود.


«اردشیر سنایی» روز جمعه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره تأثیر اقداماتی که دولت ترامپ در چهار سال قبل انجام داد، در بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته ای اظهار داشت: نمی توان رابطه مستقیمی بین خروج آمریکا از برجام و اقداماتی که ترامپ در چهار سال قبل ضد ایران انجام داده با سخت شدن بازگشت این کشور به توافق هسته ای برقرار کرد.
وی افزود: در مورد توافقات جهانی، کنوانسیون ها، قراردادها و قراردادهای بین المللی و همینطور عضویت یا عدم عضویت در نهادهای بین المللی، اصل بر تمایل کشورها در عضویت یا عدم عضویت در آنها است؛ یعنی نمی توان کشوری را به خاطر اینکه تمایلی برای حضور در فلان کنوانسیون ندارد، مورد شماتت قرار داد.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ضمن اشاره به رویه حقوق بین المللی عنوان کرد: خروج آمریکا از برجام هرچند خلاف رویه و عرف بین المللی و اعتمادی بود که برجام بر مبنای آن برجام شکل گرفت. اما از نظر حقوقی، مصادیق زیادی وجود دارد که یک کشور پس از مدتی عضویت در یک نهاد، کنوانسیون و قرارداد، دیگر تمایلی برای ماندن در آن نداشته و از آن بیرون برود.
شرایط امروز با شرایط پنج، شش سال قبل متفاوت است
سنایی ضمن اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای خاطرنشان کرد: اینکه خروج آمریکا از برجام و اقداماتی که ترامپ در چهار سال قبل انجام داده، باعث تاخیر و عدم بازگشت آمریکا تا این لحظه به برجام شده یا اینکه راه بازگشت به آنرا مسدود و غیرقابل بازگشت کرده است، درست نیست چونکه ترامپ از سازمان جهانی بهداشت یا توافق اقلیمی پاریس هم خارج شد و ضد آنها اقداماتی انجام داد ولی دولت بایدن در ابتدای شروع به کار خود به آنها برگشت.
وی مسائل داخلی، شرایط منطقه ای و تحولات بین المللی را همچون علل تاخیر در بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برشمرد و تصریح کرد: دولت آمریکا علاقه دارد که تنش میان تهران و واشنگتن کمتر شود ولی شرایط امروز با شرایط پنج، شش سال قبل متفاوت شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حتی وضعیت ایران هم شرایط را برای بازگشت آمریکا به برجام نسبتا دشوار کرده است، اظهار داشت: حساسیت، اهمیت و پیچیدگی توان هسته ای ایران بر بازگشت آمریکا به توافق هسته ای سایه انداخته است.
عربستان و اسرائیل نمی خواهند قطار برجام در ریل سابق قرار گیرد
سنایی ضمن اشاره به اقدامات مخالفان منطقه ای برجام اظهار داشت: برجام از همان بدو تولد تا به امروز مخالفانی در منطقه غرب آسیا داشته است. آنها در همان زمان هم هر کار کردند که برجامی متولد نشود و در دوران ترامپ هم تلاشهای زیادی کردند که ایالات متحده از برجام خارج و این توافق برای همیشه نابود شود.
وی به سنگ اندازی های اسرائیل و عربستان بر سر راه برجام اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در شرایطی که اسرائیل و عربستان در زمان ترامپ به خواسته خود رسیدند، طبیعی است که آنها در زمان کنونی باردیگر خواستار احیای برجام نباشند و تلاش کنند قطار برجام در ریل سابق خود قرار نگیرد. آنها از لابی های با نفوذ قدرتمند و ثروتمندی در واشنگتن برخوردار می باشند و برای نابودی و عدم احیای برجام تلاش می کنند.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مسائل داخلی آمریکا هم در بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای سایه انداخته است، اظهار داشت: آمریکا در شرایط کنونی با انشقاق ها، شکاف ها و گسست ها بسیار زیادی روبه رو است. این اختلافات نه فقط در بین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، بلکه حتی در بین جمهوریخواهان با یکدیگر و در حزب دموکرات هم وجود دارد.
هدف برجام کشاندن ایران به توافق در سایر مسائل بود
سنایی با اشاره به اینکه اولویت اصلی و نخست بایدن رسیدگی به مسائل داخلی آمریکا است، اظهار داشت: بایدن نمی خواهد اقدامی را انجام دهد که انشقاق ها، شکاف ها و گسست ها بیشتر شده و اختلافات در آمریکا به اوج خود برسد. آنها درصدد ایجاد اجماع در آمریکا هستند ازاین رو با احتیاط می خواهند این مسیر طی شود.
وی اضافه کرد: هدف از برجام از نظر آمریکا کشاندن ایران به توافق بر اساس مسائل دیگر بود. به عبارت دیگر، آنها با ایران در مساله هسته ای توافق کردند تا در مباحثی که از منظر و ادعای آنها تهدید وجود دارد هم بتوانند با ایران به توافق برسند و شرایط را مدیریت کنند.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه از منظر آمریکا بازگشت به برجام سکویی برای دستیابی به توافقات دیگر با ایران بوده است، عنوان کرد: وقتی ایران نسبت به این مورد اعلام مخالفت می کند و می گوید توافقی درمورد مسائل منطقه ای و موشکی با آمریکا یا هر کشور دیگری نخواهد داشت، این مساله آمریکایی ها را در بازگشت به آمریکا سست کرده است.
بازگشت به برجام گره باز نشدنی، نیست
به گفته سنایی، هرچند مجموعه ای از مسائل باعث تاخیر در احیای برجام شده است ولی به معنای آن نیست که مسیر احیای توافق هسته ای مسدود بوده و بازگشت به آن ممکن نباشد. در واقع، بازگشت به برجام گره باز نشدنی، نیست.

وی بازگشت به برجام را زمانبر و احیانا طی چند ماه آینده ممکن برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بازگشت به برجام خللی ایجاد نمی کند چونکه طرف مقابل می داند رفتن روحانی و آمدن فرد جدید در مقام رئیس جمهور باعث تغییر در سیاست های ایران در مساله هسته ای نمی گردد و سیاست های ایران در جای دیگر تصمیم گیری می شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا دولت بایدن از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ عقب نشینی کرده است، تصریح کرد: آنها در ظاهر می گویند سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ ضد ایران به شکست انجامیده و رویه جدید آمریکا نیست ولی در مقام عمل نمی خواهند از مزایای سیاست فشار حداکثری ضد ایران بی بهره باشند. به عبارت دیگر، آنها عدم پیگیری سیاست فشار حداکثری را وانمود می کنند ولی در عمل می خواهند از منافع و مزایای آن حداکثر بهره برداری را بکنند.


1399/12/29
17:57:48
0.0 / 5
1588
تگهای خبر: انتخابات , پیگیری , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
محفل