بایدن و چالش هایی كه ترامپ برای وی به ارث گذاشته است

بایدن و چالش هایی كه ترامپ برای وی به ارث گذاشته است

محفل: جو بایدن نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریكا یكی از برنامه های خویش را بازگشت به برجام عنوان كرده است با این وجود وی باید بتواند از موانع و چالشهای گسترده ای كه ترامپ در این زمان بر سر این مورد بوجود آمده عبور كند.


به گزارش محفل به نقل از ایرنا، دولت ترامپ در دوران حضور در کاخ سفید شدیدترین تحریم های ظالمانه را ضد ملت ایران اعمال کرد و در این حوزه حتی در نقل و انتقال دارو هم به انحای مختلف کارشکنی کرد. تحریم های اعمال شده بر ایران به علت اثرات مستقیم بر زندگی و سلامت مردم، مغایر با اصول و ارزش های عام و جهان شمول حقوق بشر است؛ چونکه بعضی از اهداف غیرمشروع همچون بی ثبات کردن یک نظام سیاسی برای کسب منافع نامشروع، تهدید به زور یا حتی سرنگونی و براندازی یک دولت قانونی از اهداف اعلام نشده برخی تحریم ها بوده است.
طی ماهها و هفته های اخیر ترامپ کوشیده تحریم های سخت تری ضد ایران اعمال نماید حتی بعضی از کارشناسان نسبت به اعمال و رفتارهای تخریبی و ایذایی بیشتر از جانب ترامپ و تیم همراهش اخطار می دهند و بر این باورند که ترامپ در روابط خارجی و بخصوص در زمینه برجام به دنبال این است که زمین سوخته تحویل جانشین خود بدهد. با این وجود رویکرد اعلامی جوبایدن نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازگشت به برجام بوده است و بدیهی ترین اقدامدر این زمینه رفع تحریمهایی است که قرار بوده طبق برجام رفع شوند و رفع تحریم هایی که ترامپ در سالهای اخیر ضد ایران اعمال کرده است.
ترامپ در چند سال قبل سه نوع تحریم ضد ایران وضع کرده که هر کدام علل متفاوتی داشته است؛ اول تحریم های هسته ای که به بهانه برنامه هسته ای در بخش های مختلف ضد ایران اعمال شده است. دوم تحریم هایی که به بهانه سیاست ها و فعالیتهای منطقه ای ایران وضع شده و سوم تحریم ها با توجیه نقض حقوق بشر در ایران اعمال شده است. اما در این میان تحریم هایی هستند که ذیل عنوان مبارزه با تروریسم هستند که بطور قطع سخت ترین چالش جو بایدن رفع این تحریم ها خواهد بود.
«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه داری آمریکا یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ بعنوان یکی از نهادهای وزارت خزانه داری آمریکا بوجود آمده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور ضد کشورهای مخالف با سیاست های کلان واشنگتن به حساب می آید. دفتر تروریسم و اطلاعات مالی مأموریت ادعایی خویش را اجرای راهبردهای دولت آمریکا برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین المللی، تدوین و اجرای راهبردهای ملی در مورد مبارزه با شبکه های پولشویی و تأمین مالی تروریسم اعلام نموده است.
یکی از مهم ترین اهداف و محورهای فعالیت دفتر تروریسم و اطلاعات مالی را هدایت جنگ اقتصادی ضد ایران، ضربه زدن به گروه های محور مقاومت و تبدیل کردن نظام مالی آمریکا به یک اهرم فشار ضد اقتصاد کشورهای ناهمسو با این کشور می سازند. «سی ان ان» در گزارشی در سال ۲۰۱۰ دفتر تروریسم و اطلاعات مالی را اتاق جنگ ساکت ضد ایران توصیف کرده و درباره آن نوشته است: آنها در واقع، مسئول فلج کردن اقتصاد ایران هستند. سی ان ان نوشته فعالیتهای این دفتر معمولا بدون جار و جنجال انجام می شوند اما اثرگذار هستند.
این فرمان اجرایی روز ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به امضای «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور وقت آمریکا رسید و به قوه مجریه این کشور اختیار می دهد اشخاص و نهادهایی را که مطابق با ادعای واشنگتن در تأمین مالی تروریسم نقش دارند تحت تحریم قرار دهد.
ترامپ در سال ۲۰۱۹ خواهان افزایش ۳۶ میلیون دلاری بودجه دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری شده و گفته این منابع مالی برای منزوی سازی کره شمالی و افزایش فشار تحریم ها ضد ایران هزینه خواهند شد.
مهمترین بخش هایی که دولت ترامپ ذیل قانون مبارزه با تروریسم قرار داده بخش نفت ایران، صنعت پتروشیمی و بخشی از صنعت فلزات است.
دولت ترامپ چندی قبل بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت کش های جدیدی را در همین ارتباط به لیست SDN که لیست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده است اضافه کرد. «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به لیست مذکور افزوده شد.
وزارت خزانه داری آمریکا در اطلاعیه ای در این مورد ادعا نمود بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران را به علت پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا در این بیانیه خاطرنشان کرد وزارت نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران و شرکت ملی نفت ایران را به علت پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می دهد. این در شرایطی است که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش فعالی در مبارزه با تروریسم داشته است. «استیون منوشین»، وزیر خزانه داری آمریکا در اطلاعیه ای مدعی شد: «رژیم ایران، از بخش نفت برای تأمین مالی فعالیتهای بی ثبات کننده نیروی قدس سپاه استفاده می نماید.»
وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود گفته مقام های ارشد شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفت کش ایران با «رستم قاسمی»، وزیر نفت اسبق ایران همکاری کرده اند. واشنگتن سال ۲۰۱۹ قاسمی را تحت تحریم قرار داده است.
علاوه بر این وزارت خزانه داری آمریکا اعلام نموده که چندین شرکت را به افترا ممکن ساختن انتقال و فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم کرده است. بر مبنای بیانیه این وزارتخانه، تحریم شامل سه فرد و ۱۱ شرکت که در ایران، چین و امارات متحده عربی مستقرند، می شود
استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در اطلاعیه ای مدعی شد: رژیم ایران درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را صرف تأمین مالی تروریسم و برنامه بی ثبات سازی خارجی خود می کند.
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه، هم ضمن اشاره به تحریم های جدید در رابطه با پتروشیمی ایران گفت این کشور باید به سو استفاده از منابع طبیعی خود برای تأمین مالی تروریسم و تخریب در منطقه خاتمه دهد.
دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری امریکا (اوفک) سه شرکت فولاد، آلومینیوم و آهن که در بخش فلزات ایران فعالیت می کردند و یکی از شرکتهای تابعه «فولاد مبارکه اصفهان» که بزرگ ترین تولیدکننده فولاد ایران است را تحریم کرد. وزارت خزانه داری امریکا هم چنین یک نمایندگی فروش مستقر در آلمان و سه نمایندگی فروش مستقر در امارات متحده عربی را به علت آن که تحت مالکیت یا کنترل شرکت فولاد مبارکه قرار دارند، مورد تحریم قرار داد.
بهانه تحریم این شرکت ها، نقض «مقررات مقابله با تروریسم و تأمین مالی آن ها» بود. وزارت خرانه داری امریکا ادعا نمود این نمایندگی های فروش سالانه ده ها میلیون دلار به علت فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه درآمدزایی کرده اند. این تحریم ها ذیل «فرمان اجرایی ۱۳۸۷۱» اتخاذ می شوند که خواهان اعمال تحریم ضد بخش های آهن، فولاد و آلومینیوم ایران است.
رفع این تحریم هایی از این دست طبیعتا برای جو بایدن دشوار خواهد بود بایدن برای رفع تحریم های وضع شده در ارتباط با فعالیتهای تروریستی ایران، یا برنامه هسته ای و موشکی این کشور، باید ثابت کند که افراد و نهادهای تحریم شده در این فعالیت ها مشارکت نداشته اند. بدیهی است که اثبات چنین ادعایی زمان بر و دشوار خواهد بود.



منبع:

1399/08/27
12:58:29
5.0 / 5
1451
تگهای خبر: اقتصاد , انتخابات , دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
محفل