چرا حق طلاق در اختیار مرد است؟ شرایطی که حاکم شرع زن را طلاق می دهد

چرا حق طلاق در اختیار مرد است؟ شرایطی که حاکم شرع زن را طلاق می دهد

محفل: با بروز مشکلاتی در نظام خانواده هم فقه و هم قوانین عرفی راهی جدید برای دفاع از زنان باز کرد زن با ارایه ادله محکمه پسند در مواردی میتواند به دادگاه برود و درخواست طلاق کند.



به گزارش محفل به نقل از مهر، کتاب «پرسمان طلاق» تألیف میثم یاسا، حاصل یکی از کوشش های علمی و فعالیتهای پژوهشی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی اصفهان است که توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان انتشار یافته است.
این اثر زیر نظر حجت الاسلام محمد علیجانی (رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی اصفهان) و با نظارت علمی محمد بی نیاززاده، و با همراهی حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان (رییس پژوهشکده الهیات و خانواده) و یدالله جنتی (مدیر انتشارات) آماده و انتشار یافته است.
در بخشهایی از کتاب در مورد مسایل حقوق طلاق می خوانیم:

طلاق، حق مرد است یا حق زن؟


چرا از نظر حقوقی حق طلاق در اختیار مرد است؟ آیا بهتر نیست طلاق هم مانند ازدواج با توافق طرفین صورت گیرد تا مرد نتواند از آن سو استفاده کند؟
روان شناسان و محققان در برخی از کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اند که اگر زن برای تأمین هزینه های زندگی به مرد وابسته نباشد، جز در موارد خاص شاید اصراری بر حفظ پیمان زناشویی نداشته باشد؛ برای نمونه برخی از زنان در دوران حاملگی از همسر خود متنفر می شوند و گسستن رشته زناشویی برایشان مهم نیست یا بعضی از آنان در روزهای عادت یا شیردادن به طفل، در وجود خود نوعی عصبانیت، ناراحتی و نگرانی روحی احساس میکنند. علی‌ای‌حال، تصمیم گیری عجولانه و زودرنجی از صفاتی است که در زنان بیشتر دیده می شود. در مقابل، ساختار روحی مردان به شکلی است که تلاش می کنند کارها را با عقلانیت و دوراندیشی پیش ببرند.
با توجه به این که منشأ خیلی از طلاقها مسایل کوچک و جزئی است و عده ای در دامن زدن به چنین مسائلی مهارت دارند اگر قرار بود اختیار طلاق به دست زنان باشد، آمار طلاق بمراتب بیش از امروز بود؛ چونکه با اندکی تفحص در اطراف خود پی می بریم که بردباری مردان در مقابل مسایل جزئی بیشتر از زنان است. با این وجود، نگرش منصفانه به احکام اسلام، خیلی از شبهات و نگرانی ها را در اینباره بر طرف می کند مقایسه وظایف مرد با وظایف زن می دهد احکام مربوط به زن و مرد با روحیات و توانایی های هر یک متناسب است؛ بطور مثال جهاد در جبهه های جنگ در مقابل گرم نگه داشتن کانون خانواده یا به دوش کشیدن بار معاش و نفقه در مقابل حمل و حضانت. با بررسی تاریخچه طلاق در می یابیم که ظهور اسلام در موقعیتی که زن کالا بود و جایگاه حقوقی نداشت معجزه آسا بود اسلام به زن ارزش داد، او را در کنار مرد قرار داد بهشت را زیر پای مادران دانست و خیلی از حقوق پایمال شده زن را به او بازگرداند.
براساس آیات قرآن و سخنان پیامبران، طلاق بسی منفور و زشت ترین حلال است و خداوند شروط سختی برای آن معلوم کرده است. اسلام برای محدود کردن اختیار مردان در طلاق از دو راهکار مؤثر بهره گرفته است؛ یکی تربیت اخلاقی و تحکیم پایه های ایمان به خداوند و دیگر، تعیین موانع و شروط بسیار دشوار برای طلاق. افزون براین باید اظهار داشت: علاقه زن به مرد معلول علاقه ای است که ابتدا مرد به زن پیدا میکند ؛ به شکلی که اگر عشق و علاقه در مرد به وجود نیاید علقه زوجیت هم سر نمی گیرد؛ چونکه رابطه زوجیت برپایه‌ی علقه طبیعی است و آغازگر این علقه مرد است. اگر مرد، زن را دوست بدارد و به او وفادار بماند، زن هم او را دوست می دارد.
همچنین، بی وفایی زن واکنشی به بی وفایی مرد است. بنابراین، خلقت، کلید استقامت بخشیدن به ازدواج را به مرد داده است. طلاق که روی دیگر سکه ازدواج است قبل از این که جایگاه حقوقی. مدنی داشته باشد، ریشه در طبیعت دارد و «هرگاه شعله محبت و علاقه مرد خاموش شود، ازدواج از نظر طبیعی مرده است. بعبارت دیگر همانگونه که مرد آغازگر یک زندگی در طبیعت است، پایان دهنده هم اوست و طبیعت، اختیار فسخ زندگی مشترک را به مرد داده است و اصولا چیزی که طبیعت به کسی بدهد، قابل واگذاری نیست بدین سبب ساختار طبیعی ازدواج اینست که زن محبوب و محترم باشد و اگر به دلایلی از این مقام سقوط کرد و شعله محبت مرد به او خاموش شد، یک اجتماع طبیعی به حکم طبیعت از هم پاشیده است.
دلیل دیگر اینست که حکم طلاق برساخته اسلام نیست، بلکه قبل از ظهور اسلام، زندگی مردم برپایه این حکم بود و اسلام آنرا با افزودن شروطی د شوار پذیرفت. پس، اسلام حق طلاق را به مرد واگذار نکرده است، بلکه مردها زنان خویش را طلاق می دادند و اسلام این شیوه را با تعیین احکامی خاص تأیید کرد مردان کم کم عادت کردند که حقوق همسرشان را در هر وضعیتی، حتی طلاق، بپردازند. در عصر ما این مساله به شکلی جلوه کرد که زن احساس کرد وجودش در منزل معلق است و مرد هرگاه بخواهد، بدون هیچ بهانه و دلیلی، میتواند او را رها کند.
این نگرانی سبب شد قانونگذار برای دفاع از خانواده قانونی تصویب کند؛ از امام خمینی سؤال کردند مساله دادن اختیار طلاق به مردان باعث ناراحتی و تشویش گروهی از زنان ایران شده است و گمان میکنند که بهیچ وجه حق طلاق ندارند البته اشخاصی هم از این مورد سو استفاده میکنند. امام پاسخ دادند برای زنان محترم شارع مقدس راه سهل معین فرموده است تا خودشان زمام طلاق را به دست گیرند؛ به این معنا که ضمن عقد نکاح اگر شرط کنند که وکیل باشند در طلاق مطلق یا مشروط، زن وکیل باشد که خویش را طلاق دهد، دیگر هیچ اشکالی برای خانم ها پیش نمی آید و میتوانند خویش را طلاق دهند.
با بروز مشکلاتی در نظام، خانواده هم فقه و هم قوانین عرفی راهی جدید برای دفاع از زنان باز کرد زن با عرضه ادله محکمه پسند در مواردی میتواند به دادگاه برود و درخواست طلاق کند؛ بطور مثال اگر مرد توانایی عمل زناشویی را نداشته باشد یا مفقود الاثر شود یا نسبت ناروایی به همسرش بدهد و یا دوام زوجیت باعث عسر و حرج زوجه شود، دادگاه مرد را احضار میکند تا همسرش را طلاق دهد و اگر مرد از این کار سر باز بزند دادگاه حاکم شرع او را طلاق می دهد.
یادآوری می شود این که عده ای از اختیارات خود سوء استفاده می نمایند، دلیل بر ضعف نظام اسلام نیست و مختار بودن مرد در وضعیت عادی، نه نشانه بی توجهی به زنان است و نه دلیل طرفداری از مردان، بلکه این اختیارات برای حفظ خانواده و رعایت دیگر قوانین فقهی به مرد واگذار شده است. هرگاه زن از زندگی در کنار مردی ناراحت باشد با بخشیدن مبلغی می تواند خویش را طلاق دهد. به این نوع طلاق در اصطلاح، طلاق خلع گویند. بنابراین، جای هیچ نگرانی برای زنان نیست.
علاقه مندان جهت دانلود کتاب اینجا را کلیک نمایند.

منبع:

1404/07/20
09:22:29
5.0 / 5
31
تگهای خبر: تصویب , حكم , دادگاه , دانلود
این مطلب محفل را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

محفل