انتشار فارسی یکی از آثار مهم فیلسوف آلمانی اتریشی وظیفه فلسفه چیست؟
به گزارش محفل، کتاب بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی اثر ادموند هوسرل که آنرا مهم ترین و با این حال دشوارترین متون فلسفی می دانند به فارسی ترجمه شد.
به گزارش محفل به نقل از مهر، کتاب «بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی» اثر ادموند هوسرل با ترجمه طالب جابری از طرف نشر ققنوس روانه بازار کتاب شد. کتاب «بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی» یکی از مهم ترین و بنیادین ترین آثار اواخر عمر ادموند هوسرل است که در آن، وی به بررسی عمیق بحران معرفت، فرهنگ و بنیادهای علوم مدرن می پردازد. هوسرل در این کتاب با مطرح کردن مفهوم بحران علوم، به این نکته می پردازد که علوم طبیعی مدرن، گرچه در حوزه های تکنولوژی و پیش بینی های تجربی بسیار موفق عمل کرده اند، اما از درک معنای هستی انسانی و جهت گیری وجودی انسان فاصله گرفته اند. به بیانی دیگر، علوم مدرن به مساله «معنای زندگی» پاسخ نمی دهند و بالاخره، انسان را به یک شیء یا تابع قوانین طبیعت تقلیل داده اند. این، از دید هوسرل، بحران اصلی فرهنگ اروپایی است. یکی از مفاهیم کلیدی در کتاب، زیست جهان است. هوسرل از این مفهوم برای اشاره به دنیای پیشاعلمی، زیسته و تجربه شده روزمره استفاده می کند؛ جهانی که انسان قبل از هرگونه نظریه پردازی علمی، در آن زندگی می کند، احساس دارد، عمل می کند و معنا می سازد. او باور دارد که علوم مدرن، با انتزاع های ریاضی و مفهومی خود، از این زیست جهان فاصله گرفته اند و آنرا نادیده گرفته اند. در این راستا، هوسرل از پدیدارشناسی استعلایی به عنوان راهی برای بازسازی بنیان های علوم و بازگشت به ریشه های اصیل تجربه بشری سخن می گوید. پدیدارشناسی استعلایی از نظر او، نوعی بازگشت به خودآگاهی ناب و تحلیل تجربیات زیسته در افق آگاهی است. وی با بهره گیری از روش تعلیق یا اپوخه، می کوشد تا پیش فرض های پنهان در تجربه را کنار بگذارد و به ذات تجربیات برسد؛ این فرایند را تقلیل پدیدارشناختی می نامد. هوسرل در این اثر، تاریخ علم را نیز بازخوانی می کند و خصوصاً بر نقش گالیله در ریاضی سازی طبیعت تمرکز دارد. او گالیله را نه به عنوان دانشمندی صرف، بلکه به عنوان بنیان گذار نوع خاصی از دید به جهان می داند که واقعیت را تنها از راه مفاهیم ریاضی و قابل اندازه گیری تعریف می کند. این نگرش، به زعم هوسرل، زمینه ساز جدایی علم از تجربه زیسته و بالاخره، از خودبیگانگی انسان مدرن شده است. در بخش های پایانی کتاب، هوسرل بر اهمیت مسئولیت فلسفه در بازسازی بنیادهای علم و فرهنگ تاکید می کند. او فلسفه را نه دانشی انتزاعی، بلکه روشی برای خود-فهمی انسانی می داند که باید علوم را به زیست جهان و به دغدغه های وجودی انسان بازگرداند. فلسفه، در این معنا، وظیفه دارد که بحران را نه فقط تشخیص دهد، بلکه راهی برای عبور از آن ارائه کند؛ راهی که هوسرل تا پایان عمرش به دنبال آن در جستجو بود. این کتاب ۷۵۹ صفحه ای که طالب جابری آنرا به فارسی ترجمه کرده و یکی از مهم ترین آثار اواخر عمر این فیلسوف بشمار می رود با قیمت ۹۵۰ هزار تومان از طرف نشر ققنوس روانه بازار کتاب شده است. بطور خلاصه او باور دارد که علوم مدرن، با انتزاع های ریاضی و مفهومی خود، از این زیست جهان فاصله گرفته اند و آن را نادیده گرفته اند. هوسرل در این اثر، تاریخ علم را هم بازخوانی می کند و به ویژه بر نقش گالیله در ریاضی سازی طبیعت تمرکز دارد.
منبع: محفل
این مطلب محفل را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب