کنشگری و دغدغه مندی در سرتاسر نهج البلاغه ظهور دارد
به گزارش محفل، مدیر کل سابق امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران بر ضرورت تعریف پیوست اجتماعی برای برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی و دینی تاکید کرد.
به گزارش محفل به نقل از مهر، گردهمایی رؤسای گروه و کارشناسان دفاتر قرآن و عترت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها از ۱۸ خرداد به مدت دو روز درحال برگزاری است.
در این جلسه مرتضی خدمتکار به تبیین رویکردها و برنامه های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه عترت پرداخت و اظهار داشت: از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و بعدتر مقام معظم رهبری همیشه بر لزوم توجه به نهج البلاغه به عنوان بخشنامه انقلاب اسلامی تاکید داشته اند، اما امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروزی خود با اقشار مختلف مردم، به فعالان عرصه فرهنگی کشور سفارش کردند تا مطالعه و آموزش این کتاب باارزش را مورد توجه ویژه قرار دهند که بحمدالله احساس می شود موج جدیدی از کارها حول نهج البلاغه میان فعالان و نهادهای فرهنگی شامل دولتی و مردمی به وجود آمده است که لازم است اولاً: این فضا حفظ و تقویت شود ثانیاً: با همفکری صاحبان اندیشه و متخصصان، این جریان به درستی هدایت و جهت دهی شود.
مدیر کل سابق امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران اضافه کرد: به نظر می آید هم اکنون باید اهمیت این مساله را از زاویه دیگری مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی اضافه کرد: سرفصل های اصلی نهج البلاغه مباحث مهمی چون مباحث اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و حکمرانی و … است اما وجه مشترک نهج البلاغه و فعالان فرهنگی که سبب شد تا رهبر فرزانه و حکیم انقلاب امسال تاکید به مطالعه و آموزش آن داشته باشد «وجه تربیتی» است. آن هم در دو بعد تربیت فردی (خودسازی) و تربیت اجتماعی (جامعه سازی) است.
وی در ادامه لازمه جامعه سازی را کنشگری اجتماعی دانست و اشاره کرد: امروز یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری، بروز انفعال و بی تفاوتی میان فعالان فرهنگی است و ضروریست متأثر از فرهنگ و معارف نهج البلاغه به حفظ و تقویت روحیه کنشگری توجه گردد. وی با تکیه بر اینکه امیرالمؤمنین علی (ع) قله و اوج کنش گری در عرصه های مختلف است اضافه کرد: در جای جای نهج البلاغه، این شخصیت و روحیه کنشگری به مفهوم دغدغه مندی و در میدان بودن و بموقع عمل کردن، تجلی و بروز و ظهور دارد و برای خواننده ملموس است.
خدمتکار، تربیت فردی به مفهوم خودسازی و تربیت اجتماعی به مفهوم جامعه سازی را یکی از کارکردها و جهت گیری های اصلی نهج البلاغه خواند و تاکید کرد: خواننده و مأنوس با معارف و آموزه های نهج البلاغه در هر دو ساحت، رشد و پرورش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: امروز و در وضعیت فعلی کشور، فعالان فرهنگی مخاطب اصلی رهبر انقلاب در موضوع نهج البلاغه هستند که لازم است در هر دو ضلع مورد اشاره تربیت، بالاتر از پیش عنایت داشته باشند.
وی همین طور بر لزوم تعریف «پیوست اجتماعی» برای کارهای قرآنی و دینی و فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: موسسات قرآنی باید نسبتشان را با مسایل اجتماعی جامعه مشخص کنند و نسبت به مسایل و مباحث روز جامعه بی تفاوت نباشند.
خدمتکار به اهداف مورد نظر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه عترت اشاره و اظهار داشت: افزایش سطح مطالعه، آموزش و انس آحاد جامعه با متن نهج البلاغه و همین طور ترویج و تعمیق آموزه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در زندگی فردی و اجتماعی از اهداف اصلی برنامه های پیش بینی شده است.
کارشناس قرآن و عترت مردمی سازی، شبکه سازی، عمومی سازی، جذاب سازی و اجتماعی سازی را از راهبردهای مهم معاونت در این زمینه برشمرد و اشاره کرد: بستر پیگیری و پیشبرد اهداف، راهبردها و برنامه های این حوزه، ستاد ملی توسعه و ترویج نهج البلاغه خواهد بود و دو کارویژه نیز برای این ستاد تعریف شده است که بعد از گرفتن نظرات کارشناسان و صاحب نظران، در نخستین جلسه ستاد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح خواهد شد.
خدمتکار در آخر تاکید کرد: امروز موسسات فرهنگی قرآن و عترت در سراسر کشور بالاتر از هر زمان لازم است در عرصه آموزش و ترویج معارف دوده (علیهم السلام) به ویژه نهج البلاغه اقدام مؤثر داشته باشند و خبر از تعیین مشوق های حمایتی برای توسعه کارهای موسسات مردمی در این زمینه داد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب