عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

کنگره حج، دعوت الهی به کلمه توحید و توحید کلمه است

کنگره حج، دعوت الهی به کلمه توحید و توحید کلمه است

به گزارش محفل، اکبر باقری اظهار داشت: فریضه حج، حکم الهی و واجب عبادی است که در صورت صحت عقیده و تخلق حاجی به اخلاق پیامبران زمینه ساز تقرب به سمت خداست.



به گزارش محفل به نقل از مهر، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب نهمین وبینار تخصصی «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت» با سخنرانی اکبر باقری عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید.
اکبر باقری در نهمین وبینار تخصصی «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت» بیان نمود: امروزه در جهان جهت بررسی دین داری گذشتگان به وجود سنگ نگاشته ها، بت ها و … در بین آثار باستانی تاکید می شود. خورشید، ماه، ستارگان و انسان ها از معبودهای بشر در طول تاریخ می باشند. آثار باستانی به جای مانده از عبادت موحدان پیرو پیامبران الاهی که خدای نادیدنی را می پرستیدند چیست؟ در سنگ نوشته ها و نقاشی های درون غارها و … باید دنبال چه نمادی از خدای نادیدنی غیر قابل تصور جست؟ آیا خدا نشانه ای از توحید و یکتاپرستی در عالم نهاده است؟ آیا راهنمایانی گمارده است تا راه را از چاه بنمایند و مسیر سعادت بگشایند؟
وی در شرح هدف از خلقت جن و انس بیان نمود: خداوند اراده کرد تا انسانی بیافریند که او را بشناسد و عبادتش کند. پس باید مقدمات لازم را فراهم آورد تا زمینه شناخت و عبادتش فراهم شود. تدبیر و خلق محل استقرار بشر، نخستین گام در جهت هدف بود. خداوند زمین کعبه را خلق کرد و در دحوالارض، کل دنیا را از زیر آن گسترش داد. در محل کعبه، نخستین خانه را ایجاد کرد و آنرا با عنوان تشریفی «بیت الله»، خانه خود نامید. بدین وسیله خداوند سرمنشاء فیزیکی عالم هستی را زمین کعبه قرار داد و نخستین نشانه توحید به نام «خانه خدا» پدید آمد.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ارتباط با هبوط حضرت آدم (ع) بر زمین اظهار داشت: خداوند راه هدایتی برای بشر فراهم نمود و نخستین مخلوق خود بر روی زمین را حجت خویش قرار داد. حضرت آدم (ع) را آفرید که با بشریت دو رابطه ناگسستنی دارد: سُلبی و نَسَبی: پدر تمامی انسان هاست. معنوی و هدایتگری: معرِّف خدا و حجت اوست. و اینچنین، دومین نشانه خداوند و فراخ راه هدایت با عنوان نبوت، در زمین مستقر شد که حجّت خدا قبل از خلق بوده و با خلق هست و پس از خلق هم خواهد بود. اولین بشر و حجت خدا، مأموریت یافت تا نخستین بنای هدایت و اثر باستانی توحیدی را با عنوان «کعبه» بنا کند. او هم چنین کرد. بدین وسیله مسیر پویندگان طریق هدایت روشن و حجت الاهی بر انس و جن به اتمام رسید.
وی در مورد حضرت ابراهیم (ع) و دعوت به حج بیان نمود: قرن ها گذشت، فرزندان آدم (ع) با نفسانیاتی متعدد در پهنه ی زمین گسترانده شدند و در عرض راه خدا، راه های متعدد تأسیس کردند. کعبه هم که از روز نخست خانه و عبادت گاه خدای احد بود، دستخوش ویرانی شد و خانه بت ‎های سنگین و چوبین گردید! حجت خدا و پیامبری دیگر (حضرت ابراهیم ع) مأموریتی خلاف عرف مردمان روزگار یافت. اولین نشانه و مسیر هدایت (بیت الله) را دیگربار بازسازی کند. کعبه را برای طواف، قیام و رکوع کنندگان سجده گذار از مظاهر شرک (بت ها) و آلودگی ها پاک سازد. تمامی مردمان جهان (بشریت) تا روز رستاخیز را برای انجام حج ندا دهد.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: فریضه حج، دعوت الهی به کلمه توحید و توحید کلمه است. کنگره عظیم حج، بزرگترین گردهمایی مسلمانان سراسر دنیا و تجلی گاه اجابت جهانیان بر دعوت الهی به کلمه توحید و توحید کلمه است. در این فریضه الهی مسلمانان فارغ از تمایز نژادی، زبانی و قومی، حول محور یگانه خالق هستی، الله متعال به عبادت و بندگی می پردازند. نفی هرگونه شریک مادی و معنوی برای خدا، رکن اساسی حج و پیام محوری این فریضه الهی است که حاجیان با لبیک به دعوت الاهی حضرت ابراهیم ع، پای در جای پای او می نهند. او که خود تمام اله ها و الهه های غیر خدا را نفی کرد (لااله الاالله) و بت های ظاهری و باطنی را شکست. مسلمانان با تکرار عبارات تلبیه «لبیک اللهم لبیک» به دعوت الهی حضرت ابراهیم لبیک می گویند. بنابراین، نفی انواع شرک ظاهری ظاهری و باطنی قدم نهادن در دایره توحید و باور قلبی، اظهار لسانی و عمل به ارکان آن باعث تثبیت باور توحیدی می گردد. گردآمدن مسلمانان کنار خانه خدا و اجابت به فرستادگان آسمانی او مهم ترین زمینه وحدت کلمه است. حج، لبیک به خدا و بیعت با حجت الاهی است. قرآن اجابت دعوت حضرت ابراهیم (ع) را بعنوان فرستاده الهی، قرین اطاعت از خدا و لبیک گفتن به دستور او معرفی می کند. بدین سان، رفتن به سمت پیامبران، و حجت ها و امامان منصوص الهی که امیرالحاج هستند، تمام حج خوانده می شود. بنابراین، وحدت کلمه در اطاعت از خدا و پیروی از فرستادگان به حق او و تمسّک به حبل متین الهی میسر می گردد که فرمود: وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقوا.
باقری در انتها اضافه کرد: فریضه حج، حکم الهی و واجب عبادی است که در صورت صحت عقیده و تخلق حاجی به اخلاق پیامبران زمینه ساز تقرب به سمت خداست. خداوند متعال با خلق زمین و بنای کعبه توسط نخستین فرستاده آسمانی اش و بنای مجدد و دعوت عالمیان به حج بیت الله الحرام توسط حضرت ابراهیم ع، رفیع ترین کانون توحیدی در عالم هستی را بنا نهاد و لبیک و اجابت دعوت حجت های الهی را قرین لبیک و طاعت خویش قرار داد. بدین سان حج، زمینه ساز کلمه توحید، نفی شرک و مهم ترین دستاویز تمسّک به حبل محکم الاهی و رسیدن به توحید کلمه گردید.


منبع:

1403/03/13
14:49:55
5.0 / 5
249
تگهای خبر: حكم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
محفل