خضریان:

باید فکری برای انحصار بازار خودروی کشور کرد

باید فکری برای انحصار بازار خودروی کشور کرد

به گزارش محفل، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بیان این که باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود، اظهار داشت: نمی شود یک شرکت قطعه ساز خود سهامدار و دارای کرسی در هیأت مدیره ایران خودرو باشد و از طرف دیگر خود نیز یک خودروسازی خصوصی داشته باشد و بخواهد با بوجودآوردن انحصار در قطعه سازی بازار خودرو را به نفع خود مدیریت کند، باید فکری برای انحصار بازار خودروی کشور کرد. این مساله را در کمیسیون اصل نود مجلس هم پیگیری کرده و پرونده آن هم اکنون در دیوان درحال رسیدگی است.


به گزارش محفل به نقل از ایسنا، علی خضریان در ویژه برنامه گرامیداشت مقام دانشجو با موضوع جنبش دانشجویی و نسبت آن با مسائل کشور که در سالن مدافعان سلامت پردیس دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار گردید، بیان کرد: هفتاد سال از روزگاری که خون سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ سنگ فرش های دانشگاه تهران را رنگین کرد، می گذرد و شاید کسی باور نمی کرد در کنار وقایع مختلفی که در طول این سال ها در دانشگاه رخ داده است، این روز تا این اندازه در تاریخ جنبش دانشجویی ماندگار شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ نتیجه وقایع مختلفی است که پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال رقم خورد، اظهار داشت: کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ به عنوان کودتایی پیروز توانست دولت مصدق را سرنگون کند و دولتی جدید بر سر کار بیاید.
خضریان اضافه کرد: پس از کودتای ۲۸ مرداد عمده جریان روشنفکری دو طیف شدند که قسمتی از این جریان از ترس جان و مال و یا به هر علت دیگری در مقابل کودتا ایستادگی نکرد و سکوت کرد و بخش دیگر نیز به علت منافع خود با دولت کودتا همراه شد. حتی در آن زمان کسانی بودند که هم در دولت مصدق بودند و هم در دولت کودتا حضور داشتند.
وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی در آن دوران یعنی از روزهای آغازین سال تحصیلی یعنی از ۱۶ مهر سال ۱۳۳۲ نسبت به کودتا و کودتاگران و کسانی که ملی شدن صنعت نفت را با کودتای خود زیر سوال بردند و یک دولت مردمی را زمین زدند، اعتراض کردند؛ این اعتراض ها آنقدر زیاد شده بود که برای نخستین بار پای ارتش به دانشگاه باز شد و از ۱۶ مهر سال ۱۳۳۲ تا ۱۶ آذر این سال که دو ماه طول کشید، اتفاقات مختلفی رخ داد و جریان دانشجویی برخلاف طیف عمده جریان روشنفکری در کشور پای منافع ملی ایران ایستاد.
خضریان افزود: باید بپذیریم کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سقوط یک دولتی با وجوه مردمی پررنگ تر نسبت به دولت کودتا شد، در سطح اجتماعی دارای یک بدنه اقلیت حامی بود که به علت انفعال بدنه اکثریت توانست به نتیجه برسد و نتیجه آن شد که جنبش ملی شدن صنعت نفت را زمین بزند؛ یعنی یک بدنه اجتماعی در داخل مقابل منافع ملی ایران عمل کرد. علی القاعده سرکردگان آن بدنه اجتماعی که کودتا را همراهی می کنند، می دانند که اقداماتش منجر به زمین زدن منفعت ملی می شود، اما به علت این که این افراد گرفتار پدیده بی وطنی شده اند، با دشمن همراهی می کنند. این پدیده فقط مختص سال ۱۳۳۲ و ملی شدن صنعت نفت نیست بلکه در هر بزنگاه تاریخی این سرزمین که دشمنان این سرزمین منافع ملی را نشانه رفتند، برخی که در ظاهر ایرانی هستند در داخل کشور و یا در خارج از این مرزها با آنها همراه شدند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتیکه عموم مردم آن دوران نیز این پدیده بی وطنی را درک می کردند، به علت سر و صدای رسانه ای اقلیت همراه با کودتا، گرفتار انفعال شدند و در چنین شرایطی جنبش دانشجویی با ایستادگی مقابل اقدامات دولت کودتا، در حقیقت مقابل این پدیده بی وطنی ایستاد و ماهیت آنرا افشا کرد.
این فعال سابق دانشجویی در تحلیل اعتراضات دانشجویان که منجر به ورود ارتش به دانشگاه تهران شد، اظهار داشت: دولت کودتا از ۱۶ مهر تا ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ برمبنای یک فهم نادرست از مطالبه اصلی جامعه که روی تقویت استقلال خواهی است را نادیده می گیرد و با ارسال پالس هایی فکر می کند می تواند فضا را آرام کند؛ ولی برعکس این مساله سبب متشنج شدن بیشتر فضای اجتماعی می شود. دولت وقت حتی در مورد رابطه با آمریکا هم فهم دقیقی از مطالبه اجتماعی نداشت. یعنی اگر دولت کودتا و شخص محمدرضا پهلوی و آمریکا این را درک می کردند و این فهم را داشتند که عکس گرفتن و دست دادن با آمریکایی ها انگلیسی ها دردی از افکار عمومی دوا نمی کند، شاید در ارتباط با بازگشایی مجدد سفارت انگلیس و آمدن نیکسون به ایران تجدید نظر می کردند.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی افزود: قاعدتاً آمریکایی ها و دولت وقت، بدنبال این نبودند که سبب تحریک اوضاع اجتماعی ایران شوند. آنها فکر می کردند با ورود نیکسون به کشور اوضاع بهتر می شود. اساسا اگر این نبود نیکسون در آن برهه به ایران نمی آمد و این عدم درک از مطالبه اصلی مردم که استقلال خواهی است موجب می شود نیکسون به ایران بیاید.
خضریان در ادامه تاکید کرد: سال ۱۳۳۲ که همچون امروز شبکه های اجتماعی وجود نداشت و جامعه اخبار خودرا بوسیله رسانه های رسمی دریافت می کردند؛ این فهم غلط کسانی که آن روز پس از کودتا سر کار بودند از جامعه سبب شده بود تا به دست خودشان اخباری که مقابل منافع ملی ایران بود را با افتخار در رسانه های رسمی منتشر کنند. یکی از آنها خبر کمک چند میلیون دلاری آمریکا به صنعت نفت ایران بود که پیام آن ورود مجدد استعمار به صنعت نفت بود. اما رژیم پهلوی فکر می کرد این خبر به عنوان پیامی که حکایت از کنار رفتن تحریم ها و گردش دلار می گردد، سبب بازخورد مثبت اجتماعی می شود. اما واقعیت اجتماعی ایران نشان داد که استقلال کشور را به دلارهای آمریکایی نمی فروشد.
خضریان در ادامه این مراسم و در پاسخ به سوالات دانشجویان با پیرامون عملکرد مجلس یازدهم، اظهار داشت: مجالس نه در ایران بلکه در دنیا نماد تفاوت دیدگاه ها است، من سخنگوی مجلس نیستم که فقط از تصمیمات مجلس دفاع کنم، می توانم مانند شما به تعدادی از مصوبات مجلس نقد داشته باشم و یا دفاع کنم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در کلان از مجلس یازدهم دفاع می کنم، برای اینکه مجلس محلی برای ریل گذاری در کشور است. برای تشریح این مساله باید خاطره ای را بیان کنم. من با آقای رئیسی در مراسم افتتاح بزرگراه تهران شمال حاضر بودم، آقای رییس جمهور ضمن افتتاح فاز مورد نظر، با کارگرانی که در فاز دیگری کار می کردند، دیدار و گفت و گو کرد، اگر از کارگران، مهندسان و پیمانکاران هر روز سوال کنید که چه کار می کنند به اقداماتی که انجام می دهند اشاره می کنند، اما مردم یا خانواده هایشان می گویند چرا تأثیر این کاری که انجام می دهید را نمی بینیم. چرا بعد از گذشت چند سال هنوز اثراتش را ندیدیم؟ جنس کار مجلس اینگونه است.
قانون پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت اثر میان مدت مثبت دارد
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس افزود: قانون پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم تصویب گردید، این قانون اثر مستقیم و کوتاه مدت ندارد، اما اثر میان مدت مثبت دارد؛ در دهه ۷۰ حتی روی بسته پفک نیز نوشته شده بود فرزند کمتر زندگی بهتر، در این شرایط فرزندان دوم به بعد احساس می کردند زیادی هستند، حتی شنیدن مطالبی امثال این که حق و حقوق فرزند دوم به بعد را پرداخت نمی کنند نیز بار روانی داشت.
این نماینده مجلس افزود: زمانی که قانون تصویب می شود انتظار نداشته باشیم ظرف یک سال و دو سال یک دفعه همه مشکلات را حل کند و باید زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آماده و قانون اجرا شود، مجلس ریل گذار است باید قانون را تصویب کند. مجلس مجری نیست حتی ممکنست تأثیرات قانونی که در مجلس تصویب می شود، ۱۰ سال دیگر در جامعه ما دیده شود، اما جامعه ما ۱۰ سال دیگر به خاطر ندارد که مجلس یازدهم این قانون را تصویب کرده است.
خضریان در ادامه قانون جهش تولید مسکن را جزو یکی دیگر از قوانین قابل دفاع مجلس یازدهم توصیف کرد و افزود: مجلس زمینهای دولتی، تسهیلات بانکی و بودجه ها را به سمت جهش تولید مسکن سوق داد و ممکنست تأثیر این قانون که از سال ۱۴۰۰ تصویب شده و منجر به ساخت مسکن شده است، ۵ تا ۶ سال دیگر در جامعه مشخص شود. در آن زمان مجلسی به نام مجلس یازدهم نیست که بخواهد بیان کند این کاری که حالا تأثیر داشته، قانون مصوب ما بوده است.
رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، اشاره کرد: این قانون در دوره ای تصویب گردید که کشور ما همه تعهدات خودرا ذیل برجام انجام می داد، اما آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت های اروپایی هم هیچ اقدامی در حوزه لغو تحریم ها به تبعیت از آمریکا انجام نمی دادند، در حقیقت طرف مقابل نیاز به مذاکره برای لغو تحریم ها نداشت مگر این که ما امتیازات جدیدی به آنها می دادیم. در این شرایط این قانون در مجلس تصویب گردید و حتی آقای عراقچی در جلسه کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نسبت به این مساله که قانون اقدام راهبردی دست ما به جهت اینکه پای میز مذاکره بنشینیم پر کرد، اذعان داشت.
خضریان با اشاره به پول هایی که بعضاً می شنوید چند میلیارد دلار از نقاط مختلف دنیا درحال آزاد شدن است، اضافه کرد: در این شرایط کسی یادی از مجلس یازدهم نمی کند که مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب کرد که این پول ها کم کم و بدون دادن امتیاز جدید آزاد می شوند.
نتیجه قانون مربوط به شفاف شدن تسهیلات کلان بانکی، شفاف شدن ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان بود
ایشان سپس اشاره کرد: تا قبل از مجلس یازدهم مشخص نبود بانکها تسهیلات کلان را به چه کسانی می دهند، در همین خصوص قانونی درباره ی شفاف شدن تسهیلات کلان بانکی در مجلس یازدهم تصویب گردید که نتیجه یکسال آن شفاف شدن ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان بود. یعنی با این قانون در جایی که خلق پول صورت می گیرد، مجلس پروژکتور را روشن کرد. در حقیقت تا آن زمان که تأثیرات این قانون در مبارزه با فساد و جلوگیری از افزایش تورم مشخص شود، زمان بر است. ما امروز تاوان خلق پول هایی که در سالهای قبل رخ داده را می دهیم.
عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران افزود: موضوع ساماندهی فضای مجازی یکی دیگر از نکاتی است که من از آن دفاع می کنم؛ یکی از اتفاقاتی که هر عقل سلیمی در کشور می پذیرد، این است که ما بتوانیم فضای مجازی کشور را بدون فیلترینگ مدیریت نماییم. زمانی که ما این حرف را می زدیم عده ای بیان می کردند شما بدنبال فیلترینگ هستید و رسانه های غرب گرا که نمی خواهند کشور روی پای خود بایستد و فضای مجازی کشور تحت کنترل خودش نباشد مقابل این مساله دروغ گفتند.
وی افزود: در صورتیکه قانون فضای مجازی در مجلس تصویب نشده است، دیدید فیلترینگ نیازی به قانون جدید نداشت و فیلترینگ بدون این که قانونی در مجلس تصویب شده باشد، انجام گرفت. ما دنبال این بودیم که با ساماندهی این فضا از بروز این اقدام جلوگیری نماییم. افرادی که ادعا می کردند مجلس بدنبال فیلترینگ است، هم اکنون دیدند که اگر کشور به نقطه بحرانی یا شبه بحرانی برسد و قانونی برای فضای مجازی نداشته باشد، تنها ابزارش که فیلترینگ است را به میدان می آورد.
در کشور ما کودکان از همان اینترنت بزرگسالان استفاده می کنند
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: کودکان ما در دوران کرونا همگی دارای اینترنت شدند، این در شرایطی است که در لیبرال ترین کشورها، اینترنت کودک با اینترنت بزرگسال متفاوت می باشد. حال آنکه در کشور ما کودکان از همان اینترنت بزرگسالان استفاده می نمایند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به این که حتما دیده اید که صفحه برخی افراد در بعضی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام پس از مدتی از دسترس خارج شده، اظهار داشت: تحریم ابزار اعمال فشار به ملت ها در راستای این که ملت ها به حاکمان برای پذیرش خواسته های زورگویانه فشار بیاورند، استفاده می شود. اگر فرض نماییم که در زمانی آمریکا مصوبه ای داشته باشد که همه کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی امکان فعالیت نداشته باشند، آیا برای آن روز نباید از امروز فکری می شد؟ این مساله عجیب نیست چونکه یکی از برندهای آمریکایی در گوشی موبایل این کار را انجام داده است و اعلام نموده که ایرانیان نمی توانند از خدماتش بهره گیرند. اگر این شرایط رخ دهد ما چه ابزاری برای جلوگیری داریم؟ آیا نباید باتوجه به این شرایط، فضای مجازی را از انحصار یک یا دو شبکه اجتماعی خارج کنیم؟ آیا خود شما از مسئولین نمی پرسید که چرا این شبکه های اجتماعی را ملزم نکرده که در ایران دفتر نمایندگی داشته باشند؟
خضریان با طرح این پرسش که باتوجه به موارد مذکور آیا نباید درباره ی فضای مجازی در مجلس ایران قانونگذاری صورت می گرفت، بیان کرد: در صورتیکه هنوز محتوا به علت هجمه دروغین که مقابل این مساله به وجود آمده به تصویب نرسیده است. کدام یک از کارگروه ها در مورد محتوا در فضای مجازی کار کردند که مجلس از نظرات این کارگروه ها تا حالا استفاده نکرده است. کسب وکارها، شورای عالی فضای مجازی، مراکز پژوهشی، اینترنتی، دانش بنیان ها و... در مجلس حاضر شده و نظرات خودرا بیان نمودند.
مجلس جای کارهای پوپولیستی نیست
این نماینده مجلس بیان کرد: برخی مطرح می کردند قانون فضای مجازی محدودیت به وجود می آورد که باید در مقابل این افراد گفت یک قانون نشان دهید که ایجاد محدودیت نکند، چراغ قرمز در چهارراه ها ایجاد محدودیت می کند یا خیر؟ چراغ قرمز ما را محدود می کند بدین سبب چون محدودیت به وجود می آورد باید آنرا استفاده نکنیم؟ قانون پوشش در هر سطحی در دنیا که بر طبق هنجارهای اجتماعی تعیین می شود، محدودیت ایجاد می کند، بدین سبب با این استدلال نباید قانون داشته باشیم؟ مشخص است که قانونگذاری در عرصه فضای مجازی ما را محدود می کند برای اینکه قانون به ذات خود ما را محدود می کند، اما این محدودیت بد نیست، رها شدگی بد است. بدین سبب من از آن دفاع می کنم و از افرادی که به علت این که زبان توضیح برای مردم را ندارند و با رفتارهای پوپولیستی مقابل ساماندهی فضای مجازی ایستادند را نقد می کنم. برای اینکه مجلس جای کارهای پوپولیستی نیست. هیچ پزشکی به علت تلخی دارو از تجویز آن نمی گذرد. اجازه ندهید در مجلس کارهای پوپولیستی صورت گیرد.
خضریان درباره ی ضرورت حرکت دانشگاه های کشور به سمتی که مقاله محور نباشند، اظهار داشت: بر طبق اطلاعی که دارم شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این مساله درحال کار است و ان شاءالله بعد از نهایی شدن به وزارتخانه های بهداشت و علوم ابلاغ می شود. این مطالبه را پیگیری کنید، ما نباید مقالات علمی مان قبل از آنکه نتایج داخلی را به دست آوریم در مجلات خارجی منتشر شود.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس درباره ی موضوع سربازی، اشاره کرد: شروع موضوع حقوق سربازی در مجلس یازدهم با یک سؤال از وزیر دفاع و طرح موضوع در کمیسیون اصل نود آغاز شد و این سؤال درباره ی حق قانونی سربازان در حقوق دریافتی ایشان بود که قانون اجرا نمی شد و سربازان حقوقی دریافت می کردند که نه در شأن خودشان بود و نه در شأن کشور بود.
رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی مجلس افزود: حقوق سربازان در مجلس یازدهم و با پیگیری که در کمیسیون اصل نود صورت گرفت، افزوده شد اما مسأله سربازی فقط محدود به حقوق نمی گردد، موضوع این است که از نیروی وظیفه ما به درستی استفاده گردد. یکی از راهکارهایی که بتوان از نیروی وظیفه به درستی بهره برد افزایش حقوق بود، زمانی که حقوق سرباز افزایش خواهد یافت قدر آن شناخته می شود و آن وقت به درستی از وی استفاده می شود.
خضریان با اعلان اینکه به سربازی حرفه ای تک بعدی نگاه کردن برای حل این مشکل درست نیست، اظهار داشت: سربازی حرفه ای به این معنا است که عده ای بجای ۲ سال، سالهای بیشتری خدمت می کنند. البته این سالهای بیشتر بطورمثال به عدد ۷ سال محدود می شود و افراد به علت اهمیت شرایط سنی نمی تواند قبل از این سن به اشتغال در جایگاه سرباز حرفه ای مشغول شوند. با عنایت به این که حقوق سرباز حرفه ای بیش از حقوق سرباز است باید منابع آن در بودجه تعیین شود که باتوجه به محدودیت های بودجه ای باید این منبع از مالیات از افرادی که نمی خواهند سربازی بروند، تامین شود. بدین سبب نتیجه این خواهد شد که افراد پولدار پول می دهند و افراد فقیر باید سربازی بروند. در حقیقت سربازی الزامی برای فقرا همچنان برقرار است که این منصفانه نیست.
صندوق های بازنشستگی کشور به مرحله ورشکستگی نزدیک شده است
خضریان درباره ی افزایش سن بازنشستگی توضیح داد: ما در تصمیم گیری هایمان همیشه با دو گزینه بد و خوب روبرو نیستیم که گفته شود چرا بد انتخاب شده است، برخی موارد انتخاب ها بین بد و بدتر است. وضعیت صندوق های بازنشستگی کشور به نقطه ای رسیده که به مرحله ورشکستگی نزدیک شده است و امکان پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان را ندارند.
وی افزود: از طرف دیگر جمعیت کشور به سمت کهنسالی می رود، همین طور امید به زندگی مردم رشد کرده است و این مساله باعث شده که سنوات دوره بازنشستگی فرد و وابستگان وی افزایش یابد. این در شرایطی است که برمبنای فرمول استاندارد فرد بیمه شده و کارفرمای آن در طول ۳۰ سال یک سوم حقوق را بیمه پرداخت می کردند تا بطور متوسط ۱۰ سال حقوق بازنشستگی بگیرند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اشاره کرد: در حقیقت علاوه بر ناکارآمدی مدیریت صندوق های بازنشستگی در ادوار گذشته، باید این مابه التفاوت پرداخت حقوق بازنشستگی نیز جبران شود، چه راهکاری برای این مساله باید پیش بینی شود؟ یکی از این راه حل ها افزایش سن بازنشستگی بود که البته این در بعضی از سازمان ها و برای برخی اقشار امتیاز محسوب می شد. در حقیقت قسمتی از مصوبه مجلس برای عده ای امتیاز شمرده می شود. من از رأیی که دادم دفاع می کنم و معتقدم مجلس یازدهم کار درستی انجام داده است.
وزیر کشور و معاون سیاسی وی مظلوم واقع شدند
وی درباره ی حذف معاون سیاسی وزیر کشور توضیح داد: کسانی که استیضاح وزیر کشور را به علت بخشنامه معاون سیاسی وی امضا کردند کار اشتباهی کردند. اما همانطور که در مورد متفاوت بودن دیدگاه ها در مجلس بیان کردم، من نباید پاسخ همه اقدامات نمایندگان را بدهم. من نه فقط استیضاح را امضا نکردم، بلکه در رسانه ها نیز اعلام کردم وزیر کشور و معاون سیاسی وی مظلوم واقع شدند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بنده تنها نماینده ای بودم که در مراسم تقدیر دانشجویی از معاون سیاسی وزیر کشور حاضر شدم و از ایشان تقدیر کردم.
خضریان درباره ی اقدامات مجلس برای رفع مشکلات حوزه خودرو، اظهار داشت: مجلس برای حل این مساله واردات خودرو های کارکرده را تصویب کرد. در صورتیکه این قانون عملیاتی شود می تواند تحولی در بازار خودرو فراهم آورد.
باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود
وی با اعلان اینکه باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود، افزود: نمی شود یک شرکت قطعه ساز خود سهامدار و دارای کرسی در هیأت مدیره ایران خودرو باشد و از طرف دیگر خود نیز یک خودروسازی خصوصی داشته باشد و بخواهد با بوجودآوردن انحصار در قطعه سازی بازار خودرو را به نفع خود مدیریت کند، باید فکری برای انحصار بازار خودروی کشور کرد. این مساله را در کمیسیون اصل نود مجلس هم پیگیری کرده و پرونده آن هم اکنون در دیوان درحال رسیدگی است.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس درباره ی طرح شفافیت، اظهار داشت: طرح شفافیت آرا چون به اصلاح قانون بخشنامه داخلی مجلس نیاز داشت باید با دو سوم آرای نمایندگان تصویب می شد، بدین سبب اصلاح آن مشکل تر بوده است. این مساله در سال ۱۳۹۹ با سه رأی کمتر از دو سوم تصویب نشد، یعنی اکثریت نمایندگان به انجام آن رأی دادند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همین طور این مطالبه زمین گذاشته نشد، امضا برای به جریان افتادن آن جمع آوری شد. اما به یک دفعه برخی نمایندگان طرحی را تحت عنوان شفافیت قوای سه گانه تدوین کردند که شفافیت آراء ذیل این طرح تعریف شد که با مشکلات مختلفی از نظر قانون اساسی و مصالح کشور مواجه بود. من و تعدادی از نمایندگان به این طرح رأی ندادیم و شفاف اعلام کردیم که رأی نمی دهیم، برای اینکه طرح جدید را در عمل کنار گذاشتن مطالبه درست شفافیت آرا می دانستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته منظور از این مخالفت این نیست که نهادهای دیگر نباید شفاف شوند، بلکه منظور این است که شفافیت یک فرآیند است و باید از یک جا شروع و به جاهای دیگر تسری پیدا کند.
وی افزود: در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات مختلفی به طرح شفافیت قوا گرفته شده و در مجمع باقی مانده است. در حقیقت مجلس با آن موافقت نمود اما در مجمع مانده است. و امروز کسانی که موافقان این اقدام بودند باید پاسخگو باشند.
خضریان در آخر ضمن قدردانی از کادر سلامت در کشور که در سالهای اخیر زحمات زیادی کشیدند، درباره ی مهاجرت دانشجویان اظهار داشت: معتقدم که جذب ظرفیت روزانه پزشکان را باید به سمت تعهد ببریم یعنی وزنه آموزش بر طبق تعهد خدمت در مناطق محروم رشد کند. فرد فارغ التحصیل باید در ازای تحصیلات رایگانی که دریافت می کند، تعهد خدمت در عرصه سلامت داشته باشد. برای اینکه اگر تنها در دوگانه پول و مهاجرت قرار بگیرند حتما امکان پرداخت های آن سوی مرزها در داخل فراهم نیست همانطور که در دیگر مشاغل هم چنین نیست.





منبع:

1402/09/16
21:46:52
5.0 / 5
224
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
لینک دوستان محفل
محفل