شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تاكید كرد

دولت بر گفتمان مذاکره راهکار مشکلات کشور مهر تایید نزند

دولت بر گفتمان مذاکره راهکار مشکلات کشور مهر تایید نزند

به گزارش محفل، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در نامه ای خطاب به رییس جمهور پیرامون اقدامات دولت در عرصه دیپلماسی اقتصادی اعلام نمود: با خبردرمانی در بازار ارز دوگانه معیشت- مذاکره را تقویت نکنید.


به گزارش محفل به نقل از ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:
حجت الاسلام و المسلمین، جناب آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
حدود یک ماه است که تحرکات بخشهایی از دولت در عرصه دیپلماسی اقتصادی شدت گرفته که در کنار دیگر کوشش های دولت در عرصه دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و کشورهای همسو، اقدامات مثبت و رو به جلویی است.
یکی از با اهمیت ترین اقدامات انجام شده در چند هفته اخیر سفر رییس بانک مرکزی به آمریکا و برخی کشورهای همسایه است. طبق اظهارات رییس محترم بانک مرکزی این سفرها با هدف گرفتن وام از صندوق بین المللی پول و آزادسازی برخی منابع بلوکه شده کشورمان در عراق و کره است.
آن چیزی که اهمیت این سفر را زیاد می کند فضاسازی بسیار گسترده تیم رسانه ای بانک مرکزی و دولت در مورد آزادسازی حدود ۲۴ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران و دریافت وام از صندوق بین المللی پول است.
فضاسازی بانک مرکزی به قدری پرحجم و باورپذیر صورت گرفت که منجر به تخلیه سریع انتظارات تورمی و کاهش جدی نرخ ارز در کشور شد! اما همان گونه که پیش بینی می شد به مانند سایر تجربه های گذشته در مورد خبرسازی چندین باره در مورد آزادسازی پول های مسدود در کره، این فضاسازی تا کنون! به دستاورد واقعی منجر نشده است! به شکلی که بازخورد این عملیات رسانه ای و فضاسازی انجام شده در میان فعالان بازار به «خبردرمانی» مشهور شده است و به مرور که توثیق این خبرها با تردید مواجه شده؛ نرخ ارز نیز رشد باردیگر خودرا آغاز نموده است.

در تحلیل از وقایع چند نکته بسیار اهمیت دارد که باید مورد بررسی دقیق و قضاوت قرار بگیرد.

۱. سابقه رفتار آمریکایی ها و خصوصا کنگره آمریکا نشان میدهد که حاضر نیستند حتی یک دلار هم به ایران پولی برسد. ساختار تحریم های آمریکا و سنت آمریکایی نشان میدهد که امکان آزادسازی پول بدون مجوز دفتر دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا(OFAC) وجود ندارد. خصوصا دو کشوری که بخش مهمی از منابع کشور در حساب های آنها بلوکه شده خواسته یا ناخواسته تحریم های آمریکا را اعمال می کنند حتما برای آزادسازی پول نیازمند مجوز اوفک هستند.

۲. بااینکه اظهارات مبهمی در مورد آزادسازی برخی زندانیان از طرف کشورمان در قبال منابع آزادشده مطرح گشته است؛ اگر بناست منابعی آزاد شود به طور قطع مذاکرات جدی و بده بستانی انجام شده که این مجوز صادر شود! اما متاسفانه ابهامات جدی در مورد تفاهمات انجام شده وجود دارد که لازم است به افکار عمومی پاسخ داده شود.

۳. متاسفانه فضاسازی انجام شده در مورد آزادسازی از طرف بانک مرکزی و تیم رسانه ای دولت عملا موجب وابسته کردن بازارها و افکارعمومی داخلی کشور به یک منشاء خارجی می شود. فضاسازی انجام شده این پیام را القاء می کند که مسائل داخلی کشور به شدت به خارج گره خورده است. آن چه از دولت انقلابی انتظار می رود آنست که مسیر منحط و انحرافی دولت گذشته در ارسال پالس وابستگی به طرف خارجی را نرفته و به با اقدامات خود بار دیگر مُهر تاییدی بر گفتمان و راهبرد « مذاکره راهکار مشکلات کشور و عامل لغو تحریم ها است» نزند. راهبردی که هشت سال کشور و منافع ملی را به مخاطره انداخت و سفره مردم را روز به روز کوچک تر کرد.

فلذا پُر واضح است که این رویکرد دولت با وجود همه کوشش های انجام شده در عرصه سیاست خارجی، عملا به همان دوگانه مذاکره- معیشت دامن می زند.

۴. بااینکه همه کوشش های انجام شده در مورد آزادسازی منابع کشور محترم و مورد حمایت ما است اما این کار می توانست مانند یکی دو تجربه گذشته در یک فضای آرام صورت بگیرد که افکار عمومی شرطی سازی نشود. این کار بااینکه آثار واقعی اقتصادی دارد اما مدیریت انتظارات تورمی از مسیر خارجی که به شدت به اظهارنظرها و فضای بین المللی وابسته بوده راهبردی بسیار خطا و خطرناکست.

۵. اثر دیگر اینگونه فضاسازی غلط این است که افکار عمومی تا یک حدی به خبردرمانی پاسخ مثبت می دهد اما انباشت شدن تجربه های شکست خورده و غیرموثر، منجر به نابودی اعتماد عمومی به دولت می شود که اثرات زیان بار آن بسیار بالاتر از دستاوردهای اقتصادی آنست.
آقای رییس جمهور
مطرح کردن دلسوزانه این موارد از نظر ما می تواند در تقویت تصمیمات دولت محترم اثرگذار باشد، پیشنهاد ما آنست که مسئولین امر با فتح باب گفتگو پیرامون این مسائل با نخبگان و دانشجویان ضمن پاسخ به سوالات آنان از ظرفیت عظیم جریان نخبگانی کشور برای حل مسائل کشور استفاده نمایند.»




منبع:

1402/04/14
12:32:53
5.0 / 5
337
تگهای خبر: اقتصاد , دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
محفل