باهنر:

حکمرانان باید به فکر آرزوهای میان مدت و بلندمدت مردم باشند

حکمرانان باید به فکر آرزوهای میان مدت و بلندمدت مردم باشند

به گزارش محفل، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: حکمرانی یعنی دولت تلاش کند تا رضایت مردم جلب شود اما هدف غایی باید منافع بلند مدت مردم باشد نه صرفاً نان امشب مردم، هرچند حکمران باید به فکر نان شب مردم، آرزوهای میان مدت و بلندمدت مردم هم باشد.


به گزارش محفل به نقل از ایسنا، محمدرضا باهنر در سی وسومین نشست سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی اظهار داشت: در حوزه رتبه ایران در فاکتورهای کلان کشوری، در سال ۵۷ نسبت به سال ۱۴۰۲ شاهد یک تفاوت ماهوی هستیم.

وی اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب، میان ایدئال های ما و واقعیت های کشور فاصله هایی به وجود آمده است که رهبری برای درنوردیدن این فاصله از جوانان خواستند تا این عقب افتادگی ها جبران شود اما در ابتدا باید ریشه های آنرا پیدا نماییم.
باهنر با تأکید بر قضاوت عادلانه برای عملکرد دولت ها، اشاره کرد: تمامی دولت ها در پیشرفت ها و عقب افتادگی ها شریک هستند و نمی توان تمام قصور را فقط در کارنامه یک دولت بررسی کرد. باید عملکرد هریک را عادلانه قضاوت نماییم. قضاوت افراطی و تفریطی انسان را از یافتن راهکار دور می کند. اگر قضاوت عادلانه و عالمانه باشد می توان به درستی چالش ها را پیدا کرد.
وی ادامه داد: باید ایرادات ساختارها را بررسی کنیم؛ برخی از ساختارها به تجدید نظر نیاز دارد. نظام قانون گذاری و مجلسی که باید تشکیل دهیم خاستگاه آن حزبی، قومیتی، صنفی است و ملی نیست.
نماینده پیشین مجلس افزود: سال هاست که رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند اما اقتصاد مقاومتی در دولت و مجلس متولی ندارد چونکه گاهی اقتصاد مقاومتی با اقتصاد منطقه ای و منافع صنفی در تضاد است.
باهنر با تأکید بر این که لازمه حاکمیت رأی مردم، وجود چند حزب قدرتمند است، اشاره کرد: اگر حزب نباشد، آراء پوپولیستی صادر می شود و افرادی که در پی کسب رای مردم هستند وعده های ماورایی می دهند اما بعد از کسب رای نمی توانند وعده های خودرا عملیاتی کنند که این امر سبب کاهش سریع سرمایه اجتماعی می شود. این مجلس با این خاستگاه نمی تواند هدایت کننده دولت جمهوری اسلامی باشد. بدین سبب انتخابات باید حزبی باشد.
وی ادامه داد: حزب در حکومت دموکراتیک دو وظیفه دارد، یک وظیفه آن کادرسازی است و وظیفه دیگرش شنیدن مطالبات مردم است تا اولویت بندی کند و در دستور کار قرار دهد. امروز رییس جمهور برای ۸ سال آینده کشور برنامه دارد و نمایندگان مجلس به فکر ۴ سال آینده کشور هستند؛ به جز رهبری هیچ کس دیگری در کشور به فکر ۳۰ یا ۴۰ سال آینده کشور و انقلاب نیست. بدین سبب برخی ایرادات در ساختار کشور ما وجود دارد که در چهل سال دوم باید اصلاح گردد.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اعلان اینکه برخی ایرادات مربوط به رویکرد های ما است، اظهار داشت: برخی رویکرد های ما ایرادات اساسی دارد که باید در آن تجدیدنظر نماییم. خیلی از اوقات منافع مردم با رضایت کوتاه مدت مردم در تضاد است. حکمرانی یعنی دولت تلاش خودرا به کار گیرد و رضایت مردم را کسب کند اما هدف غایی آن منافع طولانی مدت مردم باشد نه فقط نان امشب مردم؛ کما این که حکمران باید به فکر نان شب مردم، آرزوهای میان مدت و طولانی مدت مردم باشد.
وی با اشاره به شعار عدالت خواهی اشاره کرد: تعدادی از شعارها مثل عدالت خواهی ظاهرا خوب هستند اما هرکسی عدالت را به نحوی تعریف می کند. برخی عدالت را مساوات می دانند در صورتیکه عدالت یعنی هرچیزی را در جای خود قرار دادن. باید برای منابع انسانی یک قیمت عادلانه در نظر بگیریم چونکه منابع انسانی بزرگترین موتور محرک جامعه است.
باهنر اظهار داشت: امروز حکومت های دنیا، سلبریتی ها، ایرانیان مقیم خارج از کشور، سازمان های مردم نهاد اتحادی بی سابقه مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردند؛ خیلی از حکومت ها مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران آشکارا بازی می کنند. امروز یک اتحاد بین المللی مقابل نظام به وجود آمده است ولی ما از همه جنگ های نظامی، اقتصادی، فرهنگی عبور کرده ایم. بدین سبب تعدادی از عملکردهایمان باید اصلاح گردد چونکه اداره کردن یک کشور نیروی توانمند می طلبد.




منبع:

1401/12/19
11:15:14
5.0 / 5
427
تگهای خبر: اقتصاد , انتخابات , حكم , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
محفل