چرا حضور ناوهای ایران در قاره آمریکا موجب نگرانی شد؟

چرا حضور ناوهای ایران در قاره آمریکا موجب نگرانی شد؟

محفل: حضور نیروی دریایی ارتش کشورمان در قاره آمریکا و پهلوگیری در برزیل سبب نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.



به گزارش محفل به نقل از ایسنا، ناوهای دنا و مکران در قالب ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با حضور در قاره آمریکا از کانال پاناما گذر کرده و در بندر ریو دوژانیرو پهلو گرفتند. دنا و مکران با گذر از اقیانوس هند، کانال مالاگا و سواحل شمالی استرالیا، وارد اقیانوس آرام شدند. سپس از کانال پاناما گذشته و در برزیل پهلو گرفتند.

اولین بار در روز ۲۱ دی امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر حرکت ناوهای ایرانی را به سمت کانال پاناما اعلام نمود. البته آمریکا همان زمان ناخشنودی خودرا از حرکت ناوهای ایرانی اعلام نمود. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: « ما از این ادعای نیروی دریایی ایران آگاهی داریم. همچنان بر تلاش ها و اظهارات ایران در خصوص قصدش برای توسعه حضور نظامی در نیمکره غربی نظارت می نماییم.»

هشتم بهمن ماموریت بزرگ نیروی دریایی ارتش به سرانجام رسید و امیر دریادار حمزه علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش آگاهی داد که "دنا" و "مکران" در غرب آمریکای لاتین پرچم ایران را به اهتزاز در آوردند. در ادامه هم "دنا" و "مکران" از کانال پاناما عبور کرده و وارد سواحل برزیل شدند.

البته حضور در آمریکای لاتین برای ناوهای ایرانی بدون چالش هم نبود. امیر دریادار ایرانی با اشاره به مسیر حرکت "دنا" و" مکران" از اقیانوس هند و سواحل استرالیا به سمت اقیانوس آرام اظهار داشت: «در این مسیر استرالیا و فرانسوی ها تهدیداتی را برای ما ایجاد و اهتمام کردند از قوانینی که خودشان برای عبور از سواحلشان مصوب کرده بودند، تخطی کنند که با اقتدار و بر طبق قانون جواب آنها را دادیم. » در ادامه هم بعد از عبور ناوهای ایرانی از کانال پاناما، آمریکا، برزیل را برای ممانعت از پهلوگیری ناوهای ایرانی تحت فشار قرار داد، اما ناوهای ایران در بندر ریودوژانیرو پهلو گرفتند. هرچند این پهلوگیری تحت تاثیر همین اقدامات آمریکا با چند روز تاخیر انجام شد.

پس از پهلوگیری ناوهای ایرانی در برزیل، لیور حایات سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی حضور ناوهای ایرانی در این منطقه را خطرناک خواند. "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری خود اعلام نمود که به مقامات برزیلی اعلام نموده است که «ایران نباید بتواند جای پایی در این منطقه بدست آورد.» با وجود نگرانی های دشمنان ایران، حضور ناوهای کشورمان در آب های آزاد و کشتیرانی در کانال های بین المللی مثل کانال پاناما بر طبق قواعد بین المللی بوده و پهلوگیری در کشورهای مختلف نیز بر طبق روابط دو جانبه است و این امر در دریانوردی امری عادی و پذیرفته شده است. با اینحال نگرانی آمریکا این است که ایران به این توان علمی و نظامی دست یافته است که هزاران مایل دورتر از خلیج فارس دریانوردی کرده و خودرا به قاره آمریکا رسانده است. آنها در حقیقت نگران این هستند که ناوهای ایرانی در این منطقه مستقر شوند. امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش قبل از این درباره ی حضور ناوگروه های نیروی دریایی در آب های دوردست اظهار داشته بود: « این حضور نه فقط مظهر اقتدار نیروی دریایی ارتش، بلکه تجلی اقتدار ملت بزرگ ایران است. نیروی دریایی ارتش از یک سو پرچم اقتدار ایران اسلامی را به اهتزار درمی آورد و از طرف دیگر موجب پایایی اقتصاد کشور می شود.»

پهلوگیری ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی در برزیل رکورد جدیدی در دریانوردی نیروی دریایی در آب های دوردست که از سال ۸۷ شروع شده بود را رقم زد. قبل از این رکورد دریانوردی در اختیار ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی ارتش بود. این ناوگروه متشکل از ناوبندر "مکران" و ناوشکن "سهند" توانست در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار وارد اقیانوس اطلس شود. "مکران" و "سهند" از بندرعباس حرکت کرده و پس از عبور از دماغه "امید نیک" و دور زدن آفریقا وارد اقیانوس اطلس شدند. در ادامه این ناوگروه با عبور از کانال مانش، دریای بالتیک و خلیج فنلاند، وارد سن پترزبورگ شد. ناو گروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی با ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوس ها و طی ۴۴ هزار کیلومتر، رکورد دریانوردی نیروی دریایی را در اختیار داشت که حالا این رکورد در اختیار ناوگروه ۸۶ قرار گرفت.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در راه بازگشت خود به ایران از اقیانوس اطلس عبور کرده و در چندین کشور دیگر پهلو خواهد گرفت.





منبع:

1401/12/15
13:23:03
5.0 / 5
577
تگهای خبر: اقتصاد , قانون , قم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
محفل