حق اعتراض؛ الزامات و بسترها

منتجب نیا: حاکمیت، فضایی را برای اعتراض مردم مهیا کند

منتجب نیا: حاکمیت، فضایی را برای اعتراض مردم مهیا کند

محفل: به گزارش محفل، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با اشاره به اینکه «حاکمیت ظرفیت اجرای اصل 27 قانون اساسی را نشان نداده است، اظهار داشت: شرایط برگزاری تجمع مسالمت آمیز در قانون اساسی وجود دارد، یعنی مخل اسلام و مسلحانه نباشد، ولی این اصل اجرا نشده است.



رسول منتجب نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ضرورت وجود زمینه ای برای انتقاد و اعتراض کردن به حکومت بوسیله مردم و نخبگان، اظهار داشت: امروز در کشورهای پیشرفته دنیا چنین رسمی وجود دارد و حکومت، محلی را برای بیان اعتراض مردم فراهم نموده است، البته حاکمیت این تضمین را هم داده است که امنیت و سلامت تجمع کنندگان را تامین کند و کسی بعدا آنها را تعقیب نکند.

وی افزود: ما تا حالا چنین چیزی را در کشورمان نداشته ایم. حالا شرایط اوایل پیروزی انقلاب و جنگ متفاوت بود، اما پس از آن دوره هم چنین فضایی برای اعتراضات دیده نشد و فقط تجمعات طرفداران حکومت انجام شد و معترضان هیچ گاه اجازه پیدا نکردند که در تجمعی، اعتراض خودرا بیان کنند. گویی فقط طرفداران حاکمیت، از مردم هستند، در حالی که همه مردم صاحب کشور هستند و باید از آزادی ها و حقوق اجتماعی خود بهره مند شوند، اما فقط به مردم طرفدار سیاست های حکومت چنین حقی داده شد.

این فعال سیاسی با اشاره به این که بعضی معتقدند که انتخابات محلی برای بیان دیدگاه های مردم است، اظهار داشت: انتخابات فقط یکی از عرصه های مشارکت است، نه همه آن. ممکنست مردم به یک نفر رای بدهند، اما برخی سیاست های نظام را قبول نداشته باشند یا حتی برخی به کسی با این انگیزه رای دهند که او زودتر نظام را بهم بریزد. بدین سبب انتخابات همه مشارکت سیاسی نیست. باید این امکان برای مردم فراهم باشد تا آزادانه و بدون دغدغه اظهانظر کنند. امام علی(ع) می فرماید که ملتی که نتواند بدون لکنت حرف خودرا بزند، هیچ گاه به سربلندی نمی رسد. اما ملت کجا می تواند حزف خودرا بزند؟ دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید اگر در مدرسه و دانشگاه انتقادی کنند که با آنها برخورد می شود. حتی اگر یک منبری هم انتقاد تندی کند، خلع لباس می شود.

منتجب نیا با اشاره به نبود فضایی برای انتقاد و اعتراض، اشاره کرد: وقتی چنین فضایی وجود ندارد، مردم معترض، منتظر فرصتی برای بیان اعتراض خود می مانند و اگر مساله ای مثل بنزین یا فوت یک فرد ایجاد شود، به خیابان آمده و اعتراض خودرا بیان کرده و عموما هم چنین اعتراضاتی به ناآرامی منجر می شود. بدین سبب اگر حکومت می خواهد چنین شرایط امنیتی ایجاد نشود، خودش باید پیشقدم شده و فضایی را برای اعتراض مردم مهیا کرده و نیروی انتظامی هم امنیت آنها را تامین کند و کسی هم بعدا منتقدان و متعرضان را تعقیب نکند.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا تا حالا اصل 27 قانون اساسی اجرا نشده است؟ اظهار داشت: بخش هایی از حاکمیت این ظرفیت را برای اجرا از خود نشان نداده است. شرایط برگزاری تجمع مسالمت آمیز در قانون اساسی وجود دارد یعنی مخل اسلام و مسلحانه نباشد، ولی این اصل اجرا نشده است. بطور مثال در مقطع تسلط طالبان بر افغانستان، در نامه ای از طرف حزب جمهوریت ایران اسلامی خطاب به وزیر کشور خواهان برگزاری همایشی با حضور صاحب نظران و مردم در مخالفت با تفکر طالبانی شدیم، اما چنین مجوزی به ما به سبب مخالفت وزارت خارجه، داده نشد. الان هم اعلام می نماییم حزب جمهوریت این آمادگی را دارد که به همراهی سایر احزاب اصلاح طلب، تجمعی را با حضور صاحب نظران از هر گرایشی و همین طور مردم برگزار نماییم. وزارت کشور محلی را در اختیار ما بگذارد و ما هم تضمین می دهیم کسی به خیابان نرود و اقدام ضدامنیتی انجام نشود. اگر این شرایط فراهم گردد، ناآرامی های اخیر هم اختتام می یابد در غیر این صورت با بگیر و ببند و بستن فضای مجازی، مشکلی حل نمی گردد.




1401/07/26
10:02:52
5.0 / 5
650
تگهای خبر: انتخابات , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
محفل