چین:

آمریکا به نگرانی های مشروع ایران پاسخ موثر بدهد

آمریکا به نگرانی های مشروع ایران پاسخ موثر بدهد

به گزارش محفل، سخنگوی وزارت امورخارجه چین ضمن اشاره به این که پاسخ عرضه شده از جانب ایران در مورد روند مذاکرات هسته ای در جهت موضع مشخص این کشور در برابر مسائل مربوطه است، از آمریکا و دیگر طرف های مذاکرات خواست تا به نگرانی های مشروع ایران پاسخ موثر دهند.


به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا از تارنمای وزارت امورخارجه چین، « ژائو لیجیان » سخنگوی وزارت امورخارجه چین در تازه ترین نشست مطبوعاتی خود اعلام نمود پکن از نزدیک پاسخ اخیر ایران را در رابطه با متن پیش نویس توافق احتمالی دنبال می کند و به نظر می آید این پاسخ در جهت مواضع مشخص ایران در مورد مسائل در رابطه با روند مذاکرات است.
سخنگوی وزارت امورخارجه چین ابراز امیدواری کرد همه طرف ها و بخصوص آمریکا با عرضه پاسخی موثر به نگرانی های مشروع ایران، منجر به حصول توافق در آینده ای نزدیک شود.
این مقام وزارت خارجه چین تصریح کرد که پکن به تلاشهای مثبت خود تا به ثمر رسیدن این توافق ادامه خواهد داد.
به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا، برگزاری دور کنونی مذاکرات به دنبال آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز در رابطه با رفع تحریم ها و گامهای هسته ای ایران است.
جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خویش را در رابطه با پیشنهادات اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکرات رفع تحریم ها در وین ارسال کرد و آمریکا بعد از بیشتر از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خویش را در اینباره به اتحادیه اروپا عرضه کرد.
در پی به انتها رسیدن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف ها عرضه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام گردد که این این ادعا از جانب مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام گردید که با عنایت به ادامه بحث ها در رابطه با چند مبحث مهم باقی مانده، هنوز در مرحله ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.
گفت وگوها در حالی به مراحل سرنوشت ساز رسیده که رسیدن به خط آخر و توافق نهایی معطل تصمیم های سیاسی غرب بخصوص ایالات متحده آمریکا بعنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.
هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم ها به نحوی تضمین شده است و این که موضوعی نباید بعنوان اهرم فشار برای استفاده ضد ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تأمین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.





منبع:

1401/06/12
18:16:08
5.0 / 5
784
تگهای خبر: اقتصاد , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
محفل