در بازدید اعضای كمیسیون آموزش از مركز تخصصی مهارت و فناوری خودرویی مطرح شد

حق وردی: تعامل بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای برای حل مشکلات افزایش یابد

حق وردی: تعامل بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای برای حل مشکلات افزایش یابد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بازدید اعضای این کمیسیون از مرکز تخصصی مهارت و فناوری خودرویی سازمان فنی و حرفه ای اظهار داشت: مشکلات سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی کشور در سه سطح وجود دارد که در این جهت باید تعاملات بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی افزایش پیدا کند.


حسین حق وردی در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با بازدید امروز (دوشنبه 23 خرداد) رییس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از ظرفیت های آموزشی و دستاوردهای مهارتی مرکز تخصصی مهارت و فناوری خوردرو ۹ دی، بیان کرد: با توجه به این که یکی از اولویت های اصلی کمیسیون آموزش و تحقیقات در سال سوم فعالیت خودش بحث آموزش های فنی و حرفه ای است، امروز این بازدید و جلسه انجام شد.
ایشان سپس توضیح داد: حدودا چهار بخش آموزش دولت به کمیسیون آموزش و تحقیقات مرتبط می باشد که شامل بخش های آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش فنی و حرفه ای و معاونت علمی تحقیقاتی ریاست جمهوری می شود. در سه زمینه آموزش و پرورش، آموزش عالی و همین طور دانش بنیان ها که سال قبل بود و باتوجه به استقبال امسال از طرف مقام معظم رهبری که سال دانش بنیان ها، تولید و اشتغال آفرینی نام گذاری شد مصوبات خوبی داشتیم. در حوزه فنی و حرفه ای هم مصوبه داشته ایم مثل مجوزی که به سازمان برای جذب کمک های خیرین دادیم که لایحه دولت قبل بوده و در رابطه با بحث گرفتن مجوز برای سازمان است تا بتواند کمک های خیرین را جذب نماید.
عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم اضافه کرد: اما بصورت ویژه آنچنان که برای آن سه بخش مصوبه داشتیم در این رابطه تا امسال مصوبه ای نداشتیم، پس امسال اولویت را به آموزش های فنی و حرفه ای داده ایم. با توجه به این که آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در اولویت کار مجلس و کمیسیون قرار گرفت، بنده جلسه ای با دکتر حسینی نیا و معاونین ایشان در هفته گذشته داشتم و با توجه به این که با اهمیت ترین متولی آموزش های فنی و مهارتی در کشور سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، به همین خاطر باید تعاملات بین مجلس و این سازمان افزایش یابد و مشکلات آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی و همین طور مشکلاتی که خود سازمان دارد در تعامل بیشتر مجلس و مسئولین سازمان بررسی شده و راهکارهایی برای آنها پیدا شود.
حق وردی اشاره کرد: پس باتوجه به این ضرورت بود که امروز این بازدید انجام شد و مرکزی که بازدید شد مرکز فنی و حرفه ای نظام مهارتی خودرو بود که از بخش های مختلف آن بازدید به عمل آمد. ضمن این که تعدادی از آموزشگاه هایی که از سازمان فنی و حرفه ای در سایر بخش های آموزش حرفه ای مجوز داشتند نمایشگاهی ترتیب داده بودند که اعضای کمیسیون در این بازدید با کارهای آنها نیز آشنا شدند.
وی با اشاره به این که پس از بازدید نیز جلسه ای تشکیل شد که مشکلات سازمان و مشکلات در رابطه با آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی بررسی گردید، اشاره کرد: این مشکلات در سه سطح وجود دارد که باید فکری برای آن اندیشیده شود. سطح اول مشکلات مربوط به برزورسانی قوانین و مقررات موجود در بحث های آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی است، چونکه از برخی قوانینی که دراین زمینه تصویب شده دهه ها می گذرد و احتیاج به به روزرسانی و اصلاح دارند. همین طور باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با این که مصوبات مجلس بیشتر لایحه محور باشد، مسئولین سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید مشکلات موجود در قوانین و مقررات موجود و نقص ها و ایراداتی که در اجرا وجود دارد را منعکس کنند تا ما در کمیسیون آموزش و مجلس آنها را اصلاح نماییم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: بخش دوم از مشکلات، مشکلات ساختاری موجود در سازمان است؛ مشکلاتی که در زیر نظام های آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی کشور وجود دارد. بطور مثال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هنوز اساسنامه ندارد و برمبنای قانون تشکیل این سازمان اداره می شود. البته اصرار ندارم که حتما باید برای این سازمان اساسنامه بنویسم، اما باید بررسی شود که اگر تدوین اساسنامه برای سازمان لازم و لازم است و می تواند در حل مشکلات سازمان موثر باشد باید به آن سمت برویم. بدین سبب مشکلات بعدی مشکلات موجود در ساختارهای آموزش های فنی و حرفه ای است که باید فکر اساسی برای آن اندیشیده شود که آن هم در تعامل بیشتر بین مجلس و فعالان فنی و حرفه ای امکان پذیر است.
حق وردی با اعلان اینکه مشکل سوم در سازمان فنی و حرفه ای که شاید اساس این مشکلات بود مساله کمبود منابع اعتباری آموزش های فنی و اعتباری در سطح کشور است، اظهار داشت: این مساله بصورت عمومی و خصوصاً کمبود منابع اعتباری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی همچون این مشکلات است. همانطور که می دانید شاید مربیانی که در این سازمان کار می کنند و نیروی رسمی سازمان هستند جز اقشاری باشند که کمترین حقوق را در میان کارمندان دولت دارند و پس تقاضا دارند که فکر اساسی برای آنها شود. بطورمثال رتبه بندی که برای فرهنگیان و معلمان آموزش و پرورش در مجلس مصوب شد، اینها نیز خواهان تسری رتبه بندی به مربیان سازمان فنی و حرفه ای هستند.
وی ادامه داد: این خواسته خوبی است چونکه حقوق این مربیان بسیار پایین است با توجه به این که این مربیان 44 ساعت در هفته تدریس می کنند و مثل یک کارمند هستند ولی حقوقشان از آموزش و پرورشی ها پایین تر است و پس باید فکر اساسی برای این مساله اندیشیده شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره کرد: در این سه سطح مشکلات بررسی گردید و قرار شد تعاملات بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای و فعالان فنی و حرفه ای و مهارتی افزایش پیدا کند.
حق وردی با اشاره به این که باتوجه به نیاز روز جامعه یکی از مشکلاتی که در سطح کشور داریم تربیت تکنیسین است، اظهار داشت: اصلی ترین متولی تربیت تکنیسین در کشور سازمان فنی و حرفه ای است. همین طور باتوجه به نیاز روز جامعه و اشتغال و تولید و نقش بسیار موثری که سازمان می تواند در ایجاد اشتغال در توسعه تولید داشته باشد، نمایندگان مجلس و خصوصا نمایندگان عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز ضرورت رفع مشکلات را می دانند و کمک می کنند که ان شاءالله مشکلات سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی کشور رفع گردد.



1401/03/24
09:32:04
5.0 / 5
737
تگهای خبر: آموزش , بازدید , تصویب , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
محفل