معاون وزیر كشور:

اجرای تفاهم نامه مشترک ایران و عراق سرعت می گیرد

اجرای تفاهم نامه مشترک ایران و عراق سرعت می گیرد

محفل: انتظامی وزیر کشور بر تسریع در تشکیل کمیته مشترک برای اجرائی ساختن هرچه سریع تر تفاهمنامه میان وزیران کشور ایران و عراق تاکید نمود.


به گزارش محفل به نقل از ایسنا، سید مجید میراحمدی عصر سه شنبه در دیدار عثمان الغانمی که به تهران سفر کرده است، اظهار داشت: برای برگزاری اولین کمیته مشترک این تفاهنامه در تهران، آمادگی داریم.
وی با اشاره به موافقت دولت عراق برای لغو روادید سفر زمینی به عتبات عالیات، اظهار نمود: لغو روادید سفر زمینی زیارت به عتبات عالیات و اربعین حسینی (ع)، خبر مسرت بخشی بود که بازتاب وسیعی هم در میان مردم ایران داشت.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در ایران افزود: دشمنان مشترک ما علاقه ندارند که مراسم اربعین با عظمت و شکوه را در عراق شاهد باشند.

میراحمدی بر هرچه باشکوه تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی(ع) اصرار کرد و اضافه کرد: عظمت و شکوه ملت عراق، عظمت و شکوه ملت ایران است.

وی با بیان اهمیت اربعین امسال و تفاوت آن با سالهای قبل، پیش بینی نمود استقبال زایران ایرانی در مراسم اربعین ۱۴۰۱ قابل توجه باشد و بر ضرورت برنامه ریزی دقیق و هماهنگ بین دو کشور برای تسهیل تردد و اسکان زایران اصرار کرد.

میراحمدی همین طور از وزیر کشور عراق درخواست نمود تدابیر لازم را برای کاهش هزینه فرودگاهی پروازهای ایران، به کار گیرند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همین طور با اشاره به برخی نگرانی های امنیتی، خواهان حضور فعالانه ارتش عراق و تقویت امنیت و صیانت از مرز شد.

عثمان الغانمی وزیر کشور عراق هم در این جلسه، روابط ایران و عراق را یک رابطه توسعه یافته، تاریخی و ریشه دار دانست و اظهار داشت: رابطه این دو کشور، یک رابطه روحانی است که قدرت خودرا از عشق به دوده (ع) می گیرد و اتباع دو کشور هم علاقه زیادی به دوده دارند.

وی ادامه داد: پس از سقوط دیکتاتور(صدام حسین)، مردم دو کشور به عبور از مرز و تشرف به زیارت عتبات مقدس اقدام نمودند تا این که دشمنان و بدخواهان به ایجاد مشکل امنیتی از طائفه گرایی، القاعده و تروریسم تا همه گیری کرونا پرداختند.

این مقام عراقی سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را تاریخی خواند و افزود: تفاهمنامه ای که امروز به امضا رسید، در امتداد منافع دو کشور است و امنیت و ثبات، آزادی تجارت و تردد آسان زایران دو کشور را به همراه خواهد داشت.

الغانمی افزود: کمیته یا کارگروهی که برای اجرائی ساختن تفاهمنامه تشکیل می شود، باید به همه مسایل و موضوعات مطرح بپردازد و من به سرعت اعضای عراقی این کمیته را تعیین خواهم کرد.

وی تصریح کرد: باتوجه به بهبود شرایط امنیتی عراق و کاهش همه گیری کرونا، در همکاری با سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، پروسه اعزام زایران به کربلا، نجف و سامرا از سرگرفته شد.

وزیر کشور عراق با اعلان اینکه امکان استفاده همه زایران از حمل و نقل هوایی وجود ندارد، اظهار نمود: دراین زمینه هم مذاکرات با سفارت ایران شروع شد تا بتوانیم گذرگاه های مرز زمینی را بازگشایی نماییم.

الغانمی اشاره کرد: ابتکار عمل های خوبی انجام شده است، روز گذشته هم نخست وزیری عراق، موافقت خودرا با لغو روادید سفر زمینی برای ۲ هزار زایر ایرانی در روز اعلام نمود که این شروع کار است.

وزیر کشور عراق بامداد سه شنبه در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، تفاهمنامه مشترک همکاری امنیتی و تسهیل تردد زایران به عتبات مقدس را امضا کرد.





منبع:

1401/03/18
10:10:35
5.0 / 5
687
تگهای خبر: دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
محفل