كاخ سفید:

توافق هسته ای در حالت احتضار نیست

توافق هسته ای در حالت احتضار نیست

به گزارش محفل مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره وضعیت فعلی توافق هسته ای و تلاش ها برای احیای آن پاسخ داد.


به گزارش محفل به نقل از وبگاه کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که با عنایت به اینکه به نظر می آید توافق هسته ای «در حالت احتضار» است، آمریکا چه کاری برای ممانعت از دست یابی ایران به یک سلاح هسته ای انجام خواهد داد، اظهار داشت: من توصیف «در حالت احتضار» را قبول ندارم. من می گویم ما پیش رفت های قابل توجهی در حل وفصل تعداد قابل ملاحظه ای از مسائلی داشته ایم که برای بازگشت ما به توافق بر اساس پایبندی در ازای پایبندی لزوم دارند. ما همچنان به دنبال چاره دیپلماتیک هستیم که بر برنامه هسته ای ایران محدودیت اعمال نماید.
سالیوان افزود: مسلما، اگر دیپلماسی با موفقیت روبه رو نشود، ما به صورت تنگاتنگ با شرکای بین المللی مان همکاری خواهیم کرد تا فشار بر ایران را افزایش دهیم.
مشاور امنیت ملی آمریکا درباره رویکرد دولت جو بایدن در برابر برنامه هسته ای ایران اظهار داشت: تفاوت میان رویکرد دولت بایدن نسبت به ایران و رویکرد دولت قبلی این است که ما ظرفیت بسیج کردن حمایت متحدان مهم را داریم، بخصوص در اروپا که در دولت قبلی شکافی میان آنها و آمریکا در زمینه مساله ایران وجود داشت.
به گزارش محفل به نقل از ایسنا، اظهارات سالیوان به دنبال این مطرح می شود که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین المللی به دنبال حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های اقتصادی توسط وزارت خزانه داری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر اشخاص و نهادهای روسی، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای با پیچیدگی هایی مواجه و چند روز پیش، تا اطلاع ثانوی متوقف گردید.
این وقفه در حالی به دنبال تحولات اخیر پیش آمد که به قول طرفین، پیشرفت های چشم گیری در مذاکرات بوجود آمده بود. بخشی از این تحولات، کشمکش هایی است که در روابط واشنگتن - مسکو در زمینه درخواست روسیه در خصوص دریافت ضمانت کتبی از آمریکا جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری اش با ایران از تحریم ها بوجود آمده است. دولت آمریکا مبحث تحریم های روسیه را که به دنبال حمله آن به اوکراین اعمال شده اند به روند مذاکرات وین بی ربط دانسته و با هرگونه صدور معافیت یا عرضه تصمین در این حوزه، مخالفت کرد.
در این راستا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدتی قبل ضمن اشاره به این که واشنگتن شراکت مسکو در پروژه های هسته ای ایران ذیل برجام را تحریم نخواهد کرد، ادعا نمود که این کشور به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته ای بعنوان راه گریزی از تحریم های در رابطه با اوکراین استفاده نماید.
جوزپ بورل، مسئول سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتری درباره مکث در مذاکرات وین اظهار داشته بود: به علت عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. بعنوان هماهنگ کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در اینباره تصریح کرد: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می تواند زمینه ساز حل موضوعات باقی مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.
علاوه بر این، حسین امیر عبداللهیان که به تازگی به سوریه سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: معتقدیم امروز بیشتر از هر زمان دیگری به توافق و نهایی کردن توافق در وین نزدیک شده ایم. ما آخرین پیشنهادات خویش را برای رسیدن به نقطه قطعی توافق از راه هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا عرضه کرده ایم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: به طرف آمریکایی به صراحت اعلام نموده ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد. اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند، آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزیران امور خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی نماییم.




منبع:

1401/01/06
14:33:14
5.0 / 5
762
تگهای خبر: اقتصاد , دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
محفل