كارشناس مسائل افغانستان در گفت وگو با محفل:

افغانستان در عرصه داخلی با چالش های گوناگونی مواجه می باشد

افغانستان در عرصه داخلی با چالش های گوناگونی مواجه می باشد

کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه افغانستان در یک دوره گذاری قرار دارد که معلوم نیست آینده آن به کدام سمت و سو خواهد رفت، اظهار داشت: این کشور در زمینه داخلی با چالش های گوناگونی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه می باشد اما در نهایت مردم افغانستان تصمیم گیر اصلی هستند.


مجتبی نوروزی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، ضمن اشاره به تحولات افغانستان طی یک سال گذشته، اظهار داشت: افغانستان در سال ۱۴۰۰ یک فضای بسیار تندی را به لحاظ سیر تحولاتی کرد که شاید کمتر کسی در ابتدای این سال فکر می کرد در انتها طالبان به صورت کامل بر این جغرافیا حاکم شود.
رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در افغانستان افزود: در اواخر سال قبل یعنی در اسفند ماه سال ۹۹ توافقنامه دوحه بین آمریکا و طالبان امضا شده بود. توافقنامه ای یک بخش کاملا مختصر و آشکار و به زعم بعضی از کارشناسان، بخش های پنهان دارد.
وی افزود: بسیاری تصور می کردند بر طبق این تفاهمنامه و اسراری که آمریکا برای خروج از افغانستان به علل مختلف داشت، طالبان می تواند بخشی از قدرت در افغانستان را به عهده و در تعامل با دولت پیشین این کشور قرار بگیرد. اما کمتر کسی تصور می کرد که طالبان بتوانند قدرت را مجدداً به صورت کامل در اختیار بگیرند.
نوروزی با اشاره به اینکه علت های گوناگونی در تحولات افغانستان نقش داشت، اظهار داشت: بخش هایی از آن به بازی بازیگران بیرونی بخصوص آمریکا مربوط می شد. اینکه آنها از اجرایی شدن پلن یا نقش های اصلی خودشان ناامید شده و شکست خورده بودند و به دنبال چاره می گشتند تا نقشه دوم خودشان را که تثبیت ناامنی ها در افغانستان بود، پیاده سازی کنند.
این کارشناس مسائل افغانستان ضمن اشاره به دیگر علل تحولات در افغانستان بیان داشت: بخش دیگری از علت ها، به مسائل داخلی افغانستان برمی گردد. تعاملات با افرادی که همواره در حوزه داخلی افغانستان وجود داشتند، نوع ارتباط اقوام با یکدیگر بر سر مسائل قدرت، اصرار جریانات تندرو و این که حکومت به صورت کامل در اختیار پشتون ها باشد و نوع تعامل و همکاری رئیس جمهور پیشین افغانستان که روز به روز و قدم به قدم نظام پیشین را به سمت سقوط سوق داد. همه اینها در این که طالبان باردیگر روی کار بیاید دخیل بودند.
وی افزود: به تعبیری حاکمان پیشین افغانستان، به صورت مشخص رئیس جمهور پیشین این کشور هم در سایه نوع نگاه های قومی و قبیله ای خود و هم در سایه غالب شدن دولتمردان اطرافش به فساده سازمان یافته گسترده و هم در سایه عدم تمکین و عدم رفتن به مردم و از دست دادن پایگاه های مردمی و به واسطه فسادهایی که در برگزاری انتخابات های متعهد در افغانستان ایجاد کرد، سبب شد که افغانستان به این سمت برود که نظام پیشین دوام نیاورد و طالبان حاکم شود و حدود ۷ ماه ادامه پیدا کرده است.
رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در افغانستان با اشاره به اینکه مسائل گوناگونی در این ۷ ماه مطرح بوده است، عنوان کرد: همچون این که طالبان در این زمان چقدر نسبت به دهه ۱۹۹۰ که در این کشور حاکم بود، تغییر کرده است؛ برخی شواهدی بر تغییر این گروه می آورند، اما به نظر می رسد تغییر خیلی عمیق و راهبردی هنوز به وجود نیامده است.
نوروزی در انتها اظهار داشت: همینطور طالبان در زمینه داخلی با چالش های گوناگونی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجهند که مشروعیت داخلی آنها را با دشواری مواجه کرده است. افغانستان در یک دوره گذاری قرار دارد که معلوم نیست آینده آن به کدام سمت و سو خواهد رفت اما همان گونه که مقامات کشورمان همواره تاکید نمودند است مردم افغانستان هستند که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

1401/01/03
14:17:36
5.0 / 5
800
تگهای خبر: اقتصاد , انتخابات , دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
محفل