سفیر سابق ایران در كره جنوبی:

کره جنوبی باید سود بدهی های خویش را هم بپردازد

کره جنوبی باید سود بدهی های خویش را هم بپردازد

به گزارش محفل سفیر سابق کشورمان در مورد بدهی های کره جنوبی به ایران اظهار داشت: ضرری که کره جنوبی به ایران وارد کرده است، خیلی بیشتر از هشت میلیارد دلار است و سئول باید آن را پرداخت کند.


فریدون انتظاری در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در مورد بدهی های میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران که در این کشور بلوکه شده است، اظهار داشت: حقیقت مطلب این است که سال هاست پول ایران در کره جنوبی بلاک شده است و اگر این پول در چرخه اقتصادی ایران قرار می گرفت، اساسا منافع زیادی برای کشور به همراه داشت. مسؤلان و مذاکره کنندگان ما باید این مورد را با صراحت و قاطعیت از سوی کره ای مطالبه کرده و به هیچ وجه در این حوزه کوتاه نیایند.
کره جنوبی سیاست های آمریکا را دنبال می کند
سفیر سابق ایران در سئول با اشاره به اینکه کره جنوبی به میزان هشت میلیارد دلار از ایران نفت خریداری نموده و با این نفت، ده ها برابر سوده کرده است، افزود: نفتی که بعنوان مواد اولیه پتروشیمی از آن بهره برده اند و با چندین برابر قیمت آنرا فروخته و حالا سیاست های آمریکا را دنبال می کنند.
وی در ادامه با تکیه بر این که پس از خروج آمریکا از برجام، خیلی از این شرکت ها ایران را ترک کردند و این توهین بزرگی به ایران بود، خاطرنشان کرد: به نظر من باید برخورد محکمی با کره جنوبی شود تا ما به نتیجه مطلوبی در این حوزه برسیم.
انتظاری عنوان کرد: کره ای ها خصلتی دارند که باید با آنها محکم صحبت کرد. در عین حال که مردم بسیار خوبی دارند، اما دولتشان تابع سیاست های آمریکا است؛ ازاین رو باید خیلی محکم با آنها صحبت کرد.
ضرر کره به ایران بیشتر از هشت میلیارد دلار است
وی اظهار داشت: اعتقاد من این است که ایران نباید درباره هشت میلیارد دلار بحثی با کره جنوبی داشته باشد؛ ضرری که این عدم پرداخت به ایران وارد کرده است، خیلی بیشتر از این مبلغ است. در طول این سالها اگر این پول در چرخه اقتصاد ما قرار می گرفت، می توانستیم ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان به ایران وارد نماییم که در این صورت سود و منافعی خیلی بیشتر از این مبلغ برای مردم ایران به همراه داشت.
سفیر سابق کشورمان در سئول افزود: به اعتقاد من، با فرض این که اگر بخواهیم از کره جنوبی در ازای این بدهی هشت میلیارد دلاری ۲۰ درصد کالا وارد نماییم، اجناسی خواهد بود که ما خودمان آنرا تعیین می نماییم. اجناسی مثل ماشین آلات صنعتی، تکنولوژی و امثال آن ها؛ نه لوازم خانگی.
کره باید سود بدهی خود به ایران را بپردازد
انتظاری در انتها با اشاره به اینکه ما دیپلماسی عمومی، دیپلماسی دو جانبه و دیپلماسی بین المللی داریم و باید در مجامع بین المللی از آنها شکایت نماییم و در فضای مجازی هم پیگیر مطالباتمان از کره جنوبی باشیم، تصریح کرد: ایران قدرتمند باید از موضع قدرت با کره ای ها مذاکره کند و محکم باشد و کره ای هم باید واقع بین باشند و از نظر من علاوه بر اصل پول، باید سود آنرا هم بپردازند.
روز سه شنبه در حالی مذاکرات لغو تحریم ها در وین جریان دارد، رسانه ها از سفر«چوی جونگ-کان» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی به وین خبر دادنده بودند که یک مقام آگاه در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت که این سفر ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج شنبه به درخواست با مقام کره ای در وین دیدار نمود. در این نشست که به درخواست طرف کره ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی ضمن اشاره به اهمیت روابط سئول - تهران، توضیحاتی در مورد پول های بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی عرضه و عنوان نمود که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تاکید کرد که فارغ از نتایج گفت وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران است و تحریم های یکجانبه آمریکا نمی تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی ها به ایران باشد.
در این جلسه همینطور تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی های خود به ایران، نقطه ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام نماید.
این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در قالب رایزنی های دوجانبه معمول میان دو کشور و به درخواست طرف کره ای انجام گرفته است.
به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا، کره جنوبی حدود هشت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به بهانه تحریم های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه های غربی ادعا می کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.



منبع:

1400/10/17
14:31:14
5.0 / 5
983
تگهای خبر: اقتصاد , حكم , دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
محفل