پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد؛

تخت روانچی: مذاکرات وین می تواند با اراده سیاسی واقعی موفق شود

تخت روانچی: مذاکرات وین می تواند با اراده سیاسی واقعی موفق شود

به گزارش محفل ایرنا- مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار نمود: مذاکرات وین تنها می تواند بوسیله اراده سیاسی واقعی و مذاکرات مبتنی بر حسن نیت موفق شود.


به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر مجید تخت روانچی این مطلب را شامگاه سه شنبه به وقت محلی بعد از اختتام نشست شورای امنیت سازمان ملل جهت بررسی دوازدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباب برجام بیان کرد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: تیم ما در مذاکرات وین جدی و آماده است تا بصورت معنادار و سازنده با طرفهای دیگر تعامل نماید و امیدوار است آنها نیز همین رویکرد را اتخاذ کنند.
تخت روانچی اشاره کرد: مذاکرات وین تنها می تواند بوسیله اراده سیاسی واقعی و مذاکرات مبتنی بر حسن نیت موفق شود. سرزنش کردن دیگران یا وانمود کردن این که سایر طرفها صبرشان لبریز شده است، سازنده نیست.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اشاره کرد: در صورتیکه مذاکرات وین به پیش می رود، ما باید همگی برای رسیدن به یک توافق قابل قبول و خوب در وین در سریعترین زمان ممکن، همکاری نماییم.
تخت روانچی درباره نشست شش ماهانه شورای امنیت در مورد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز اظهار داشت: ما پیام های قوی در پشتیبانی از احیای برجام شنیدیم.
وی اضافه کرد: برای مرور مجدد دلیلهای وضعیت فعلی باید بگویم واقعیت این است که این آمریکا بود که به طور غیرقانونی از برجام خارج شد و تحریم ها را باردیگر اعمال کرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل اشاره کرد: ایران به تعهدات خود عمل کرده و بسیار بالاتر از سهم عادلانه خود برای حفظ برجام تلاش نموده است.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد اشاره کرد: حالا باید آمریکا و اتحادیه اروپا به مسئولیت های خود عمل کرده و به اجرای کامل تعهداتشان تحت برجام بازگردند. آنها باید تصمیم بگیرند. ما امیدواریم آنها از این فرصت استفاده کنند.
تخت روانچی افزود: همانطور که ما بارها اعلام نموده ایم تنها چاره، تعهد همه طرف ها به اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی آزمائی برجام است؛ نه بیشتر، نه کمتر.
وی اشاره کرد: بدیهی است که باید به ایران تضمین داده شود که تمام تحریم ها برداشته خواهند شد؛ آمریکا باردیگر از برجام خارج نخواهد شد و از سازوکارهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سو استفاده نخواهد کرد.
به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا، تخت روانچی عصر سه شنبه به وقت محلی نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت درباب اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: ایران مصمم است تمام تلاش خودرا برای احیای برجام، به همان شکلی که بوده، بکار بندد.
وی اشاره کرد: در این راستا، پیشنهادات ما در وین کاملاً منطبق با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. ما اراده سیاسی واقعی، جدیت لازم و تعامل سازنده خود با طرفهای دیگر برای دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت را ثابت کرده ایم. حالا باید طرف های دیگر ثابت کنند که واقعاً خواهان پذیرش و اجرای مؤثر و با حسن نیت همه تعهدات خود تحت برجام هستند.
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز گفته است: اگر طرف مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.
به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی باقری کنی در گفت وگویی بیان داشت: آن چیزی که ما روی آن در این گفت وگوها تاکید داریم و از قبل هم توسط رییس جمهوری جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام های ارشد روی آن تاکید گردیده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم های غیرقانونی و ظالمانه است که مقابل ملت ایران طی سالهای قبل اعمال شده است.
وی اضافه کرد: تحریم هایی که مقابل ملت ایران اعمال و باز اعمال شده است در مغایرت و تضاد با مقررات بین المللی، قوانین بین المللی، اصول بین المللی و همین طور مغایر با توافق بین المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.
باقری کنی در قسمتی از این کفت و گو اشاره کرد: آنچه مشخص است از نظر ما این است که هر تحریمی که مغایر با برجام است باید فورا برداشته شود خواه این تحریم ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شوند. این مساله شامل همه تحریم هایی می شود که در رابطه با برجام می شود. آنها هم باید رفع گردد. بر همین اساس، همه تحریم هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شدند هم باید برداشته شوند چونکه آنها در رابطه با برجام بوده اند.
این دیپلمات ایرانی افزود: علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای گروه ۱+۴ و حتی دولت جدید ایالات متحده همه بر سر این مساله اتفاق نظر دارند و اذعان دارند که دولت قبلی ایالات متحده اقدام غیرقانونی در خروج از برجام انجام داد و بنا بر این دولت جدید، دولت بایدن می خواهد از این اقدام اشتباه برگردد و می خواهند به توافق ۲۰۱۵ برگردند.




منبع:

1400/09/24
13:19:13
5.0 / 5
1288
تگهای خبر: دولت , قانون , نماینده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
محفل