پیشنهاد وزارت فرهنگ برای تشکیل شورای عالی سینما در هیات دولت

پیشنهاد وزارت فرهنگ برای تشکیل شورای عالی سینما در هیات دولت

محفل: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد اصل (138) قانون اساسی و به سبب ماده (2) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در امتداد افزایش تعامل، هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرائی و نهادهای ذیربط و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای تحقق اهداف، مصون سازی، ساماندهی و شکوفایی سینمای کشور، پیشنهاد «تشکیل شورای عالی سینما» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده است.


به گزارش محفل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، یکی از وظایف اصلی سیاستگذاران فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هم واقع شده، «حمایت هوشمندانه و مسئولانه» از رسانه هایی مانند سینماست.
به سبب اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت می تواند تصویب تعدادی از امور مربوط به وظایف خودرا به کمیسیون های متشکل از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات این کمیسیون ها در محدوده قوانین بعد از تأیید رییس جمهور لازم الاجرا است.
با توجه به تحولات گسترده ای که در زمینه صنعت صوت و تصویر به خصوص در فضای مجازی رخ داده، تحقق اهداف راهبردی دولت در عرصه فرهنگ از قبیل شکوفاسازی ظرفیت ها، توزیع منابع و امکانات در کشور، مردمی کردن، بهبود وضعیت اقتصادی، محصول محوری، یارانه محوری و پشتیبانی از مردم، بیش از پیش به ارتقای نگاه، احساس مسئولیت، هم افزایی و همکاری کلیه دستگاه های اجرائی و نهادهای ذیربط برای انجام اقدامات اساسی و زیربنایی در سینمای کشور نیازمند است.
در این راستا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از گذشت ۵ سال از انحلال «شورای عالی سینما» در دولت دوازدهم و در جهت احیای آن، متن پیشنهادی تشکیل شورای مذکور را که بعد از رفع ایرادات قانونی مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شده، جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده است.
هم افزایی و تقویت ارتباط میان بخش های سیاستگذاری، اجرائی، نظارتی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و تولیدی در زمینه هنر – صنعت صوت و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاریهای فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاه های اجرائی و نهادهای ذیربط با بخش غیردولتی در عرصه کارهای سینمایی و سمعی بصری و رفع چالش ها و معضلات و ارائه پیشنهاد و مشاوره های لازم در این خصوص، همچون اهداف تشکیل شورای یاد شده است.
به سبب پیشنهاد ارائه شده، اعضای «شورای عالی سینما» عبارتند از:
رئیس جمهور (رئیس شورا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رئیس)، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و هفت نفر از سینماگران معتبر شناخته شده به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
همچنین بمنظور هماهنگی، بهره گیری از مزیت ها و ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان برای توسعه عدالت فرهنگی و شناسایی و توانمندسازی استعدادهای جوان در عرصه فیلم سازی و تقویت زیرساخت های سینمایی و اهداف مندرج در ماده یک، شورای استانی توسعه صنعت تصویر و سینما در قالب بخشنامه مصوب شورای عالی سینما تشکیل خواهد شد. ترکیب این شورا عبارتند از:
استاندار (رئیس)، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (نایب رییس و دبیر)، رییس مرکز صدا و سیمای استان، رییس حوزه هنری استان، مدیر انجمن سینمای جوان مرکز استان، شهردار مرکز استان و یا رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در استان و سه نفر از سینماگران معتبر شناخته شده به انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
پیشنهاد یاد شده هم اکنون در کمیسیون فرهنگی دولت بررسی می شود.




منبع:

1400/09/14
22:41:55
5.0 / 5
1002
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , تصویب , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
محفل