در نشست مشترك رئیس سازمان سینمایی و سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد:

اهمیت سینما در دیپلماسی عمومی

اهمیت سینما در دیپلماسی عمومی

جلسه مشترک رئیس سازمان سینمایی و سخنگوی وزارت امور خارجه با هدف دستیابی به یک برنامه همکاری جامع برای تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی در محل سازمان سینمایی برگزار و بر اهمیت سینما در دیپلماسی عمومی و هم نگاه راهبردی وزارت خارجه به هنر هفتم تاکید گردید.


به گزارش محفل به نقل از ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در نشست مشترک با سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تشکر از همکاریهای بین وزارت امور خارجه و سازمان سینمایی، اظهار داشت: سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از شاخصه های فرهنگی، معنوی و شاعرانه منحصر بفردی برخوردارست که امروز جهان ما را با آن می شناسد.
وی افزود: در کنار رشد تکنولوژی نظامی و جهش های علمی؛ بالندگی سینمای فرهنگی ایران همچون شاخصه های مهم جمهوری اسلامی است. این سینما با افتخارات و دستاوردهایش سفیر نافذ و فرصت سازی برای معرفی و تبیین فرهنگ ایرانی اسلامی در جهان بوده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلان اینکه «فیلم های ایرانی در سپهر افکار عمومی جهان شناخته شده است»، اضافه کرد: در سفرهایی که داشته ام در خیلی از کشورها، ایران را با سینمایش می شناسند.
به گفته وی، این وضعیت البته به مفهوم وضعیت مطلوب و ایده ال نیست و هنوز سینمای ما در دیپلماسی عمومی و فرهنگی جایگاه و شانیت خودش را پیدا نکرده است.
وی خاطرنشان ساخت: کارهای خوبی در دوره های مختلف جشنواره های بین المللی و جهانی فیلم فجر صورت گرفته که جا دارد از کوشش های همه عزیزان- همچون آقایان علیرضا رضاداد، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور و... قدردانی کنم. امیدواریم با برنامه ریزی و طراحی متمرکزتر و منسجم تر این ویترین فرهنگی و استفاده از همه تجربه ها و دستاوردها، شاهد تاثیرگذاری گسترده تر و نافذتر جشنواره و سینمای ایران در ابعاد ملی و بین الملل در سالهای آتی باشیم.
خزاعی معتقد است: هنوز کارهای بر زمین مانده بسیاری در بخش بین الملل سینمای ایران داریم که باید به آنها رسیدگی نماییم و در حوزه مشترکات فرهنگی، آرمانی و آئینی با کشورهای دیگر کوشش های زیادی باید صورت گیرد.
خزاعی افزود: متاسفانه به دلیلهای مختلف سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها خیلی کم است که علت های مختلفی دارد و طبعا قسمتی از این علت ها به عملکرد خودمان و بخش دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها مربوط می شود.
وی با اشاره به این که باید بخش خصوصی را تقویت کرد، بیان داشت: متاسفانه، چرخه اقتصادی و گردش مالی سینمای ایران بسیار ضعیف است و خیلی از تهیه کنندگان در بخش خصوصی حتی، توان معرفی آثارشان را در بازارهای جهانی ندارند. از طرف دیگر دولت نیز، فرصت چنین برنامه هایی برای تولید مشترک نداشته است.
حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی؛ افزایش نفوذ فرهنگی و رونق اقتصادی سینما
خزاعی با اشاره به این که فعالیت ها و حرکت های فرهنگی باید موجب تقویت و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه شود، افزود: آنچه در سینما مانند سایر عرصه ها اهمیت دارد بحث عرضه و تقاضا است و اگر فیلمی این توانایی را داشته باشد که بتواند مورد استقبال قرار گیرد و به فروش خوبی برسد قطعا، از جانب شرکت های سینمایی منطقه مورد توجه قرار می گیرد.


وی افزود: امروز سینما تبدیل به یک مساله مهم شده است و مسئولان سیاسی می توانند در مراودات خود خواهان همکاری و تعامل کشورها در حوزه نمایش فیلم های ایرانی و تولیدات مشترک باشند. اگر بتوانیم در بازارها و سالن های سینمایی دیگر کشورها همچون چین حضور داشته باشیم علاوه بر نفوذ گستره فرهنگی می توانیم از نظر اقتصادی نیز درآمدهای خوبی برای رونق سینمای ایران بدست آوریم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به دغدغه های مشترک وزارت امور خارجه و سازمان سینمایی بیان داشت: طبیعی است که از نظر شما ساخت آثار سینمایی درباره برخی موضوعات سیاسی، منطقه ای و جهانی می تواند به حل مشکلات و پیشبرد اهداف کمک نماید و در این راه، ما آماده هر نوع همکاری هستیم.
خزاعی با اشاره به این که به وسیله سینما می توان حقانیت و مظلومیت ایران را در جهان نشان داد، اظهار داشت: موضوعات و سوژه های بسیاری پیرامون مشکلات ایرانیان در دنیا و آزار آنها توسط آمریکا و برخی کشورها وجود دارد که اگر هرکدام ساخته شوند می تواند بازتاب صدای مظلومیت و حقانیت مردم ایران باشد.
وی با اعلان اینکه نقش سفرا و رایزن های فرهنگی در روابط کشورها بسیار مهم می باشد، افزود: اگر وزارت امور خارجه سینما را در تعاملات بین المللی، حضور در بازارهای منطقه ای و ساخت فیلم و تولیدات مشترک کمک نماید می توانیم گام های موثرتری برداریم.
خزاعی، سینما را یک دیپلماسی عمومی برای کشورها در جهان امروز خواند و اضافه کرد: وزارت امور خارجه ظرفیت های کشورهای مختلف را به خوبی می شناسد و می تواند به ما کمک نماید و بگوید که با کدام کشورها می توانیم تعامل و همکاری بیشتری داشته باشیم و باید برای این همکاری ها به یک برنامه جامع برسیم.
رئیس سازمان سینمایی از تشکیل شورای همکاری بین الملل سینما در آینده ای نزدیک آگاهی داد و اظهار داشت: وظایف این شورا لطمه شناسی حضور سینمای ایران در منطقه و جهان و همچنین، ارائه راهکارهایی جهت استفاده از فرصت ها با هدف اکران و نمایش فیلم های ایرانی و تولیدات مشترک بصورت تخصصی است.
اهمیت توجه سینما به سوژه های محور مقاومت و ایران فرهنگی
در این جلسه، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش پررنگی که سینما می تواند در زمینه ایران فرهنگی ایفا کند، اظهار داشت: در بحث محور مقاومت و ایران فرهنگی باید محصولات سینمایی بیشتری تولید نماییم. بطور مثال، ما فقط یک فیلم بازمانده را دراین زمینه ساخته ایم.
وی با اشاره به این که امروز باید نگاه راهبری در زمینه ایران فرهنگی داشته باشیم، اضافه کرد: نگاه وزارت امور خارجه به سینما و سازمان سینمایی نگاهی راهبردی و محتوایی است و ما نیز، آمادگی هرگونه همکاری را برای ارتقای سینمای ایران داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: وظیفه ذاتی ما این است که برای رفع نیازهای کشور شرایطی را برای همکاری نهادهای داخلی با همتایان بین المللی فراهم نماییم اما لازم است کلیتی از نیازها و خواسته های سازمان سینمایی و فیلمسازان را ترسیم کنید.
وی افزود: همچنین، از سینماگران تقاضا داریم ما را در اتفاقات مهم منطقه ای و بین المللی کمک و حمایت کنند. همینکه یک فیلمساز درباره یک شخصیت مهم فرهنگی مانند نظامی گنجوی، مولوی یا رودکی اثری بسازد برای ما کفایت می کند.
خطیب زاده با اشاره به این که هر تصمیمی برای رسیدن به نتیجه درست نیاز به نقشه دارد، اظهار داشت: برای همکاریهای مشترک می توانیم یک نقشه مشترک تحت عنوان «پروژه راهبردی تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در خارج از کشور» طراحی نماییم و بر طبق این نقشه یک سند بالادستی تدوین نماییم و برنامه ریزی های لازم را انجام بدهیم.
وی افزود: پیشنهاد می کنم یک کارگروه مشترک از طرف سازمان سینمایی تشکیل گردد و در این کارگروه نقشه مورد نظر برای حضور پررنگ سینمای ایران طی چهارسال آینده در سطح بین المللی برنامه ریزی شود و ما نیز در این راه آماده هر نوع کمک و همکاری هستیم.
خطیب زاده با اشاره به سهم ایران از بازار منطقه ای و جهانی محصولات فرهنگی، اظهار داشت: متاسفانه سهم ایران در این بخش بسیار ناچیز است و ما تلاش داریم با تشکیل بازارچه های فرهنگی حضور آثار فرهنگی هنری ایران را در بازارهای بین المللی تقویت نماییم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نیاز است برای بخش های بین المللی تصمیمات درستی بگیریم و به نظر من معرفی فیلم قهرمان به اسکار یک انتخاب خوب و درستی بود.
وی افزود: برگزاری هفته های فیلم در خارج از کشور بسیار مهمست و ما انتظار داریم این هفته های فیلم با قدرت برگزار شود؛ دراین زمینه می توانید روی کمک ما و سفرا حساب کنید.


منبع:

1400/08/24
15:19:00
5.0 / 5
1132
تگهای خبر: اقتصاد , دولت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
محفل