تخت روانچی:

شورای امنیت اسرائیل را ملزم به اختتام اشغال جولان سوریه کند

شورای امنیت اسرائیل را ملزم به اختتام اشغال جولان سوریه کند

به گزارش محفل ایرنا- مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود عمل و رژیم اسرائیل را وادار کند به اشغال جولان سوریه اختتام دهد و تجاوزات خود به سوریه را نیز فوری متوقف نماید.


به گزارش محفل به نقل از خبرگزاری ایرنا، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباب بررسی تحولات خاورمیانه: موضوع سیاسی - بشردوستانه سوریه اضافه کرد: تجاوزات و اقدامات بی ثبات کننده رژیم اسرائیل نقض آشکار حقوق بین الملل شمرده می شود و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را نیز تهدید می کند
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران افزود: از تلاشهای آقای (گیر) پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در برگزاری ششمین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه تشکر و از نخستین جلسه رو در روی رؤسای مشترک این کمیته استقبال می نماییم.
تخت روانچی اظهار داشت: این مساله در کنار رایزنی های اعضای کمیته در مورد برخی عناصر قانون اساسی، پیشرفت قابل توجه و دلگرم کننده ای است.
وی اشاره کرد همانطور که در نشست اخیر نمایندگان اعضای روند آستانه با آقای پدرسون در ژنو تکید شد، ما همچنان به تشویق روسای مشترک کمیته به تعامل سازنده و همکاری مبتنی بر روحیه انعطاف و مصالحه ادامه خواهیم داد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ما باردیگر تاکید می نماییم کمیته باید بدون هیچ نوع دخالت و فشار خارجی به کار خود ادامه دهد. تعیین هر گونه مهلت ساختگی برای اختتام فعالیت کمیته یا هر شرایط دیگری از این نوع، بر کار کمیته تأثیر منفی خواهد گذاشت و بدین سبب باید از آن اجتناب شود.
تخت روانچی اشاره کرد: در نهایت، باید اطمینان حاصل شود که این یک روند سیاسی واقعا به رهبری سوریه، متعلق به سوریه، و تسهیل شده توسط سازمان ملل متحد است.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: البته برای تکمیل کار کمیته باید کوشش های جدی در حوزه های دیگر نیز صورت گیرد. اولاً، اشغال بخشهایی از سوریه توسط نیروهای خارجی باید اختتام یابد. بر این اساس همه نیروهای خارجی اشغالگر و ناخوانده باید بدون هیچ نوع پیش شرط یا تأخیر بیشتر از آن کشور بیرون بروند.
تخت روانچی اضافه کرد: دراین زمینه شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل و رژیم اسرائیل را وادار کند به اشغال جولان سوریه اختتام دهد و تجاوزات خود به سوریه را نیز فوری متوقف نماید. تجاوزات و اقدامات بی ثبات کننده رژیم اسرائیل نقض آشکار حقوق بین الملل شمرده می شود و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را نیز تهدید می کند.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: ترور ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ "مدحت صالح" شهروند سوری، در داخل سوریه توسط تک تیراندازان اسرائیلی از جولان اشغالی از آخرین اقدامات ماجراجویانه اسرائیل است. ما این اقدام جنایت بار و همین طور تمام نقض های حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط رژیم اسرائیل را محکوم و بر حق ذاتی سوریه در دفاع از خود در زمان و مکان مناسب به انتخاب آن، تاکید می نماییم.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: ما همین طور حمله تروریستی ۲۰ اکتبر دمشق را که جان ۱۴ نفر را گرفت و چند نفر دیگر را مجروح کرد، محکوم می نماییم. اینطور اقدامات تروریستی بار دیگر تاکید می کند که مبارزه با همه گروه های تروریستی باید بی وقفه ادامه یابد.
تخت روانچی افزود: ما همین طور کارهای جدایی طلبانه یا ابتکارات نامشروع خودگردانی در سوریه را رد و هرگونه کوشش برای پشتیبانی از آنها را محکوم می نماییم.
وی گفت: باتوجه به وضعیت وخیم بشردوستانه در سوریه، باید تلاشهای بیشتری برای کاهش رنج مردم نیازمند سوریه همچون بوسیله عدم برخورد سیاسی با ارائه کمکهای بشردوستانه و پشتیبانی از بازسازی سوریه صورت گیرد.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد رویکرد مثبت اخیر برخی کشورها به تسریع در بازسازی سوریه و بازگشت تعداد بیشتری از پناهندگان و آوارگان کمک نماید.
تخت روانچی اظهار داشت: دراین زمینه، ما خواهان اجرای کامل و موثر قطعنامه ۲۵۸۵ هستیم که طبق آن شورای امنیت از همه کشورهای عضو خواسته است گامهای عملی برای رسیدگی به نیازهای فوری مردم سوریه بردارند. یکی از این «گامهای عملی» می تواند لغو تحریمهای یکجانبه مقابل سوریه باشد.
وی اضافه کرد: تحریمهای یکجانبه فقط برای مجازات جمعی کل یک ملت مورد استفاده قرار می گیرند و غیرقانونی و غیر انسانی هستند و باید مقابل تمام کشورهای هدف، همچون سوریه لغو شوند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اشاره کرد: تحریمها نه فقط رنج مردم سوریه را می افزایند بلکه بر کارهای سازمان ملل و همین طور سازمان های بشردوستانه بین المللی و ملی در آن کشور نیز تأثیر نامطلوب می گذارند.
وی اصرار کرد ما همین طور خواهان اختصاص کمک های بشردوستانه بیشتر به سوریه و همین طور شفافیت بیشتر در کمک رسانی فرامرزی به آن کشور و اطمینان از این که کمک های وارد شده به سوریه از آن طریق به نیازمندان واقعی می رسد و به دست گروه های تروریستی نمی افتد، هستیم.
تخت روانچی اشاره کرد ما باردیگر موضع اصولی خودرا تکرار می نماییم که بحران سوریه باید به طور مسالمت آمیز و طبق اصول حقوق بین الملل به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دولتها، عدم مداخله و عدم دخالت در امور داخلی یا خارجی آنها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی حل شود.


منبع:

1400/08/06
12:34:15
5.0 / 5
1037
تگهای خبر: دولت , رهبری , قانون , نماینده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
محفل