در دیدار با مدیرعامل محفل؛

سفیر قزاقستان: نقش ایران در سازمان شانگهای موثر خواهد بود

سفیر قزاقستان: نقش ایران در سازمان شانگهای موثر خواهد بود

محفل: سفیرقزاقستان در تهران با تاکید بر استقبال کشورش از عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای اظهارداشت، ایران به سبب ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی که دارد عضوی موثر در این سازمان خواهد بود و سبب تقویت آن خواهد شد.


«اَسخَت اورازبای» (Askhat Orazbay) روز سه شنبه در دیدار با «علی نادری» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهار داشت که قزاقستان ماه آتی میزبان نخست وزیران و معاونان اول روسای جمهوری ۹ کشور عضو اصلی و کشورهای عضو ناظر سازمان شانگهای خواهد بود و امیدواریم دکتر «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران هم در این اجلاس شرکت نماید.
وی با اعلان اینکه «علاوه بر حوزه اقتصادی؛ مسائل سیاسی، امنیتی و فرهنگی هم در قالب همکاریهای بین اعضای سازمان شانگهای قرار دارد»، اشاره کرد: حالا فرصتی فراهم گشته است تا خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری های دیگر اعضای شانگهای بتوانند همکاری نزدیکتر و مشترکی در قالب اهداف این سازمان برای تحقق منافع اعضا برعهده گیرند.
سفیر قزاقستان اشاره کرد: این نخستین حضور ایران بعنوان عضو رسمی در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای خواهد بود و فرصتی را فراهم می آورد تا رایزنی ها و جلسه های دوجانبه ای هم میان ایران و قزاقستان برای بسط مناسبات اجرا شود.
جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای که اواخر شهریورماه گذشته با حضور دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، بعنوان عضو رسمی و اصلی این سازمان انتخاب گردید.
اورازبای با تبریک انتصاب نادری به سمت مدیرعاملی ایرنا، از قزاقستان و ایران بعنوان دو کشور بزرگ و مهم در منطقه یاد کرد و اظهار داشت: این واقعیت که در گذشته و حال هیچ اختلافی میان ایران و قزاقستان وجود نداشته است، زمینه را برای توسعه بیشتر روابط فراهم می آورد.



وی که پیش از استقلال قزاقستان مدتی بعنوان خبرنگار در رادیو و تلویزیون این کشور فعال بوده است، ابراز امیدواری کرد همکاری و تعامل بین رسانه های ایران و قزاقستان خصوصاً دو خبرگزاری جمهوری اسلامی و کازیمفورم بیش از گذشته گسترش یابد.
سفیر قزاقستان با اعلان اینکه «امیدواریم در آینده شاهد تاسیس دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی درنورسلطان و تبدیل آن به یک دفتر منطقه ای برای پوشش تحولات آسیای میانه باشیم»، اظهارداشت: معتقدم با وجود همکاریهای نزدیک ایران و قزاقستان در زمینه های مختلف، مردم دو کشور به اندازه کافی با یکدیگر آشنا نیستند و از تحولات دو کشور آگاهی ندارند.

تاکید بر گسترش همکاریهای رسانه ای ایران و قزاقستان
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی هم اظهارداشت: سیاست دولت جدید ایران گسترش همکاری با کشورهای همسایه است و این سیاست فرصتی را فراهم آورده تا همکاریهای رسانه ای ایران با همسایگان همچون قزاقستان توسعه یابد.
نادری بر ضرورت اجرائی کردن تفاهم نامه های میان ایرنا و کازینفورم و تبادل هیات های رسانه ای و خبری میان دو کشور اصرار کرد و گسترش روابط میان دو خبرگزاری رسمی ایران و قزاقستان را ضروری خواند.
وی اشاره کرد که عضویت رسمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای، ظرفیت های تازه ای را برای همکاری ایرنا با خبرگزاری های دیگر کشورهای عضو خصوصاً با کازینفورم فراهم می آورد.
نادری بر آمادگی خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه مطبوعاتی ایران و دانشکده خبر برای همکاری با رسانه های قزاقستان خصوصاً کازینفورم با هدف کمک به توسعه مناسبات دو کشور درعرصه های مختلف همچون اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و آموزشی اصرار کرد.


سفیر قزاقستان در تهران در آخر این دیدار، طی بازدید از اتاق های خبر اخبار داخلی و خارجی ایرنا از نزدیک با روند تولید و انتشار فرآورده های خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی آشنا شد.


منبع:

1400/08/04
22:01:25
5.0 / 5
1062
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازدید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
محفل