صدرالحسینی:

همگرایی منطقه ای بهترین راهکار برای امنیت و ثبات است

همگرایی منطقه ای بهترین راهکار برای امنیت و ثبات است

به گزارش محفل «سید رضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل آسیای غربی، تحرک دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در شروع بکار دولت سیزدهم با سفر وزیر امور خارجه به عراق و سوریه را  مثبت و ارزشمند توصیف و تصریح کرد که این رویکرد در آینده تأثیر بسزایی در ایجاد همگرایی منطقه ای برای ثبات و امنیت دارد.


صدرالحسینی در گفتگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از حضور وزیر امور خارجه ایران در نشست حمایت منطقه ای از عراق و تأثیر آن در روابط و مناسبات ایران با عراق و کشورهای منطقه و تحقق سیاست و رویکرد همکاری با کشورهای منطقه بخصوص همسایه چیست؟ اظهار داشت که این سفر موفق بعنوان یکی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم در عرصه منطقه ای و بین المللی ثبت خواهد شد.
امیرعبداللهیان در نخستین سفر خارجی خود بعنوان وزیر امور خارجه اوایل هفته به دو کشور عراق و سوریه سفر کرد و در بغداد علاوه بر شرکت در اجلاس حمایت منطقه ای از عراق با مقامات ارشد این کشور و برخی مقامات شرکت کننده در اجلاس همچون نخست وزیر امارات دیدار و گفتگو کرد.
وی بلافاصله بغداد را به مقصد دمشق ترک کرد که ناظران ازجمله دکتر صدر الحسینی معتقدند این سفر یک « پیام ویژه» داشت، چون که ایران همواره در کنار کشورهای دوست و بخصوص عضو محور مقاومت است.
دولت عراق تصمیم داشت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه جهت شرکت در اجلاس بغداد دعوت کند اما مخالفت « امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مانع از شرکت هیات سوری در این اجلاس شد و امیرعبداللهیان بارها تصریح کرد که جای هیات سوری در اجلاس حمایت منطقه ای از عراق خالی است.
صدرالحسینی در ادامه پاسخ به سوال ایرنا اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در چندسال گذشته که مبحث تروریسم در عراق به اتمام رسید همواره تلاش داشت و علاقه مند بود تا عراق بتواند نقش آفرینی و جایگاه خودش را بعنوان یک بازیگر مهم در دو سطح منطقه و جهان عرب بازیابد و بنابراین وزیر امور خارجه دولت سیزدهم با پذیرش دعوت عراق به بغداد رفت تا اولین سفر خارجی او رقم بخورد.
وی با تاکید به این که سفر امیرعبداللهیان به عراق بسیار مناسب و موفق بود، اظهارداشت که حتما کشورهای منطقه این تحرک و رویکرد دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی خارجی ایران را مورد توجه جدی قرار می دهند و این سفر یک پیام روشن به همه کشورها و ملت های منطقه و جهان است.
صدرالحسینی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا در خصوص این که در برابر این رویکرد ایران چه انتظاری از کشورهای همسایه می رود تا سیاست همگرایی و همکاری منطقه ای سریعتر در حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری و امنیتی شکل بگیرد؟ تصریح کرد: پاسخ روشن است، انتظار داریم همکاریهای منطقه ای در حوزه های امنیتی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و دیپلماتیک افزایش یابد.
این کارشناس مسائل آسیای غربی خاطرنشان کرد: در۴۳ سال قبل جمهوری اسلامی ایران با وجود این که به شدت از طرف بعضی از کشورهای همسایه مورد فشار و اذیت قرار گرفت وحتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس از صدام بعثی دشمن خونخوار ملت ایران حمایت کردند و کمک های آنها به صدام باعث بالا رفتن شمار شهدا و جانبازان و وارد شدن خسارت های زیاد شد اما ایران با یک نگاه بسیار منطقی، کوشیده بخصوص با همسایگان خود یک قرابت دقیق و بدون مشکل داشته باشد.
وی اظهار داشت: علاقه مند نیستیم همسایگان ما دعوت کننده کشورهای فرامنطقه ای معاند و دشمن جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران مانند رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکایی ها باشند بلکه کشورهای منطقه با اعتماد به نفس و همگرایی و همکاری منطقه ای بخوبی می توانند مسائل منطقه را مدیریت کنند.
صدرالحسینی اضافه کرد: منطقه خانه همه ما و همسایگان ما است و نباید اجازه دهیم غریبه وارد این خانه بخصوص در حوزه های امنیتی آن شود.
وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از سفر دکتر امیرعبداللهیان به سوریه پس از بغداد چیست؟ اظهار داشت که این سفر پیام روشنی داشت و تاکید دارد که ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه و عربی و همسایه است اما مساله خط مقدم مقابله با دشمن صهیونیستی و پشتیبانی از جبهه مقاومت برای آن بسیار اهمیت دارد.
کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ایران اعتقاد دارد که حل و فصل مسائل منطقه بدون بازیگری مهم همچون سوریه - که در یازده سال قبل توانسته قدرتمندانه و مقتدرانه با تروریسم تکفیری مبارزه و روبرو شود تا جریان های جدید تروریستی در منطقه شکل نگیرند- میسر نیست و حتما این کشور باید نقش واقعی خویش را در منطقه ایفا کند و بنابراین جای آن در اجلاس بغداد واقعا خالی بود.
صدرالحسینی در ادامه گفتگو با ایرنا خاطرنشان کرد که دولت سیزدهم برنامه ها، راهبردها و سیاست های خود همچون در عرصه سیاست و دیپلماسی خارجی را در مراسم تحلیف توسط دکتر رئیسی رئیس جمهوری محترم و در جلسه رای اعتماد به وزیران در مجلس شورای اسلامی دکتر امیرعبداللهیان عرضه کرد و بر سیاست متوازن و اولویت بخشی به ارتباط و همکاری با همه کشورها بخصوص همسایه، منطقه ای و غیرمعاند تاکید گردیده است.
وی در پاسخ به این پرسش که « رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار رئیس جمهوری و اعضای دولت سیزدهم با ایشان چند مطلب اساسی همچون تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجارت خارجی و ارتباط با اغلب کشورهای جهان را مورد تاکید قرار دادند، چه انتظاری از دولت سیزدهم برای تحقق این رویکرد می رود؟، عنوان کرد: از دولت سیزدهم انتظار می رود یک حرکت دقیق بر مبنای سیاستی که در نظام بین الملل وجود دارد، در پیش بگیرد و به قدرت های نو ظهور بخصوص در شرق عالم و افول آمریکا و نقش آفرینی در شرایطی که ما حالا در آن قرار داریم، اهتمام ورزد.
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: باید با همه کشورهای جهان حتی اروپایی بجز کشورهای معاند و رژیم صهیونیستی ارتباط داشته و تعامل مثبت، سازنده و متوازن که بتواند منافع نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع ملت ایران را تأمین کند، برقرار نماییم.
صدرالحسینی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم غیر از کشورهای تروئیکای اروپایی ( انگلیس، فرنسه و آلمان) کشورهای دیگری هم در اروپا وجود دارند که بازیگران موفقی در اروپا و جهان هستند و ما می توانیم با همکاری و تعامل با آنها سیاست خارجی ایران را در قاره سبز متوازن نماییم.
وی ادامه داد: البته توجه به قاره آفریقا و توانمندی های اقتصادی و تجاری و ظرفیت های عقایدی و فرهنگی آن از ضروریات سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم باید باشد.
این کارشناس مسائل آسیای غربی اظهارداشت: نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجاری و اهتمام ویژه به دیپلماسی علمی و رسانه ای است که عملیاتی شدن آنها می تواند به تحقق چشم اندازها و نگاههای دولت در سالهای پیش رو کمک نماید و البته لازمه آن ایجاد تحول و فعال کردن دستگاه سیاست خارجی است.
صدرالحسینی ضمن اشاره به اقداماتی که حدودا در یک دهه گذشته در مورد پرونده هسته ای صورت گرفت، اظهار داشت که این پرونده هم باید مد نظر دولت سیزدهم باشد البته با این شرط که منافع جمهوری اسلامی ایران به شکل متوازن و به صورت روشن تامین گردد و نباید مسائل داخلی و خارجی کشور به برجام گره زده شود.

1400/06/10
12:07:03
5.0 / 5
1414
تگهای خبر: اقتصاد , پرونده , دولت , قم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
محفل