سیدحسن خمینی در دیدار اعضای ستاد نكوداشت مرحوم فیرحی؛

دكتر فیرحی برای كاستن مشكلات مفهومی و مصداقی جمهوری اسلامی كوشش كرد

دكتر فیرحی برای كاستن مشكلات مفهومی و مصداقی جمهوری اسلامی كوشش كرد

به گزارش محفل حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه دکتر فیرحی از پیشگامان تطبیق دین و دنیای معاصر است، اظهار داشت: آقای فیرحی می دانست که آنسوی «استبداد دینی» الزاما «بی دینی» نیست؛ بلکه «جمهوری اسلامی» است.


به گزارش محفل به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت مرحوم دکتر داود فیرحی استاد فقید علوم سیاسی که در قم برگزار شد، با تمجید از عزم برگزاری این بزرگداشت اظهار داشت: آقای فیرحی یکی از پیشگامان انطباق دین با شرایط جدید در دوره معاصر است. او مسأله ها و اقتضائات دنیای جدید را بیش از اندازه متعارف میان طلبه ها می شناخت و توام با دین داری، دین را می شناخت و درد آنرا داشت.
وی اضافه کرد: گاهی یک نفر درد دین دارد، اما شناحتی از دین و هم دنیای جدید ندارد که طالبان و داعش از نمونه های آن هستند. عده ای هم هستند که دین را می شناسند اما درد آنرا ندارند و به این فکر نمی کنند که باید در دنیای امروز برای دین کاری کرد.
سیدحسن خمینی تصریح کرد: گروهی هم دنیا را نمی شناسند و شناختی از مسائل و روابط و علوم و اقتضائات جدید ندارند. اما مرحوم آقای فیرحی دنیای جدید را به صورت علمی شناخته بود و همزمان علم دین و درد دین را داشت.
سیدحسن خمینی ضمن اشاره به تحصیل دکتر فیرحی در رشته علوم سیاسی و کنش گری های سیاسی وی اظهار داشت: دکتر فیرحی از پیشگامان تطبیق دین و دنیای معاصر است که ناشی از خصوصیت های یاد شده است.
یادگار امام در مورد آثار به جا مانده از دکتر فیرحی اظهار داشت: آقای فیرحی می دانست که آنسوی «استبداد دینی» الزاما «بی دینی» نیست؛ بلکه «جمهوری اسلامی» است. او کوشش کرد که هرچه بیشتر از مشکلات مفهومی و مصداقی این واژه جدید کاسته شود. علاقه او به امام هم بسیار زیاد بود که بخش عمده این که برای این میراث امام یعنی جمهوری اسلامی کار کرده بود ناشی از همین علاقه مندی است. آن مرحوم تلاش وافری کرد تا هم پارادوکس های درونی و هم چالش های بیرونی این حقیقت جدید را بزداید و کتب مرجع بسیار خوبی هم در این حوزه نگاشته است که کم نظیر است و در بعضی موارد، مشابه و مانندی ندارد.
وی ضمن اشاره به تضعیف عملی جمهوریت در کشور، خاطرنشان کرد: امروز در عرصه نظر همگان جمهوریت را پذیرفته اند اما در عمل این رکن مهم تضعیف شده است. از همین رو، میتوان این بخش از دیدگاه های مرحوم دکتر فیرحی را در برهه کنونی دنبال کرد.
یادگار امام در انتها در مورد خصوصیت های شخصیتی مرحوم دکتر فیرحی اظهار داشت: در او منیت شخصی دیده نمی شد و به دنبال اثبات شخصیت خود نبود که به همین خاطر همه به او علاقه داشتند.
در ابتدای این دیدار آقای دکتر یوسف خان محمدی دبیر ستاد نکوداشت دکتر فیرحی و حجج اسلام حسن پویا و مهدی پورحسین، گزارشی از اقدامات انجام شده در این ستاد را عرضه کردند.




منبع:

1400/04/24
11:51:11
5.0 / 5
1133
تگهای خبر: قم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
محفل