ترقی در گفت وگو با محفل تشریح كرد

آنچه اصولگرایان برای انتخابات یك هزار و چهارصد در سر دارند

آنچه اصولگرایان برای انتخابات یك هزار و چهارصد در سر دارند

به گزارش محفل خراسان رضوی عضو شورای مركزی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: برخلاف ماه های گذشته كه اختلاف و تفاوت نظرهای گوناگونی مطرح می شد حالا كم تر چنین چیزی را در بین اصول گراها و نیروهای انقلابی می بینید. روند خوبی وجود دارد كه می توانیم به یك ائتلاف بزرگ دست پیدا نماییم.


حمیدرضا ترقی در گفتگو با ایسنا در مورد استراتژی اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اظهار نمود: استراتژی اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در درجه اول کمک به دولت سازی اسلامی متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی است.
وی افزود: هدفی که اصول گرایان در این استراتژی دنبال می کنند ایجاد دولت انقلابی و حزب اللهی جوان با روحیه جهادی و کارآمدی اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی می باشد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه یا خط مشی ای که برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته اند، در درجه اول اصلاح قانون انتخابات به منظور فراهم کردن بستر مناسب انتخابات در گام دوم انقلاب است که در این اصلاح قانون هم نقش احزاب مقداری پررنگ تر است و هم اشکالات و ضعف هایی که قانون انتخابات دارد برطرف می شود و هم کیفیت نامزدها از ابتدا در ثبت نام برپایه تعریف جدید رجال سیاسی و مذهبی مورد توجه قرار گرفته است.
ترقی اضافه کرد: نکته دوم در برنامه این است که فاصله فکری رئیس جمهور با رهبری کاهش پیدا کند. نکته دیگر این است که حکمرانی موجود را به حکومت علوی و نبوی نزدیکتر کنند. نکته چهارم هم این است که بتوانند هم افزایی دولت را با قوای دیگر بالا برند.
وی افزود: نکته دیگری که اصول گرایان در برنامه خود دارند این است که با عرضه برنامه اداره کشور با مشاورین کارآمد و کارآزموده در جامعه امیدافزایی کنند و همینطور نکته دیگر متجلی کردن اقتدار، ایستادگی، مقاومت و اعتماد به نفس ملی مردم در نخستین دولت گام دوم انقلاب است و برنامه نهایی آنها ایجاد یک تغییر در سیاست های غلط فعلی است.
این فعال سیاسی اصول گرا درمورد اقدامات مورد نظر در جهت اصلاح سیاست های غلط اظهار داشت: ابعاد سیاست های غلط فعلی قابل توجه و تامل است که برگشت از تکیه به خارج در توسعه به تکیه به داخل، برگشت از تعاملات اقتصادی و سیاسی با غرب به کشورهای آسیایی و اسلامی همسایه، فاصله گرفتن از لیبرالیسم اقتصادی و نزدیکتر شدن به اقتصاد مقاومتی و عدالت خواه، تبدیل از ولنگاری فرهنگی به فرهنگ تمدنی اسلام، تبدیل ترس دیپلماتیک به شجاعت مقتدرانه، تبدیل دیپلماسی سکولار به ایدئولوژیک، تبدیل نظام عزل و نصب قبیله ای به شایسته سالاری، تبدیل مجریان فسادگرا به پاک دستان خداترس، تبدیل قدرت سختی و فشار به دولت رفاه و نشاط، تبدیل دولت گران به دولت ارزان، تبدیل دولت پشت میز نشین به دولت میان مردم همگی همچون اقدامات برنامه اصول گرایان در انتخابات ۱۴۰۰ هستند.
ترقی اضافه کرد: طبیعتا این برنامه دولت غیرپاسخگو را به دولت پاسخگو تبدیل می کند و دولت فاقد نگاه تمدنی را به دولت اسلامیِ الگو و مقدمه ساز تمدن اسلامی تغییر می دهد.
این فعال اصول گرا اظهار داشت: ما باید در مشارکت سیاسی مردم تلاش ویژه ای را انجام دهیم، خصوصا این که خاستگاه دولت را از مرفهین بی درد به اقشار متوسط به پایین جامعه تغییر دادیم. ازاین رو این استراتژی و برنامه مستلزم وحدت، انسجام و ائتلاف بزرگ همه تشکل ها و گروه های انقلابی و اصول گرا و هم افزایی فکری و علمی این جریان است و در کنارآن باید از تکثر و تفرقه پرهیز شود. احزاب و گروه های سیاسی انقلابی و اصول گرا از منافع گروهی خود دست بردارند و تحقق این هدف را که آرمان و امام و رهبری است محقق کنند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: روحانیت انقلابی و کارشناسان دینی و علوم سیاسی اسلامی باید به کمک این جریان انقلابی بیایند و زمینه تغییر و تحول عظیم متناسب با گام دوم را فراهم نمایند. به نظر می آید که تنها راه افزایش مشارکت مردم به نسبت انتخابات گذشته اتحاد و برنامه امیدبخش و نامزد کارآمد جبهه انقلابی و اصول گراست.
وی در مورد برنامه اصول گرایان برای رسیدن به هم افزایی درون جناح خاطرنشان کرد: بطور قطع بدون برنامه نمی گردد و در درجه اول رسیدن همه گروه ها و احزاب سیاسی جریان اصول گرا و انقلابی به این مبانی است که همه در طول این چندماه این استراتژی را بعنوان استراتژی قابل قبول می پذیرند و در راه پذیرش این مسئله اظهار نظرها و دیدگاه های مختلفی مطرح می شود که مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: اشخاصی هم که در خود توانمندی برای پذیرش این مسئولیت می بینند خویش را به شکلی عرضه می کنند تا در معرض ارزیابی جناح ها و جریان هایی سیاسی قرار بگیرند تا هم شناخت جریان های سیاسی نسبت به آنها افزایش پیدا کند و هم مردم آنها را به مرور بشناسند.
ترقی اضافه کرد: ازاین رو برخلاف ماه های گذشته که اختلاف و تفاوت نظرهای گوناگونی مطرح می شد حالا کم تر چنین چیزی را در بین اصول گراها و نیروهای انقلابی می بینید و یک اتفاق نظری در میان همه وجود دارد و از تکثر هم به مرور در حال کاسته شدن است. روند خوبی وجود دارد که می توانیم به یک ائتلاف بزرگ دست پیدا نماییم.
وی در مورد چگونگی پاسخگو کردن روسای جمهور و نمایندگان بیان نمود: ما اگر یک حزب قویی و فراگیر در سطح کشور داشته باشیم که بتواند هم نامزد خویش را به تایید بقیه احزاب و گروه های سیاسی کشور برساند و در یک ائتلاف سراسری همه از او حمایت کنند و بعد از آن حزب بعنوان پشتوانه فکری و تئوریک رئیس جمهور بتواند عمل کند یقینا حزب می تواند بعنوان واسطه میان مردم و رئیس جمهور نقش پاسخگویی و مطالبه گری را دنبال کند. در چنین شرایطی دولت به این خاطر که حزب بر او اشراف دارد، پاسخگوتر خواهد شد.
این فعال اصول گرا افزود: اگر چنین حزبی در کشور نداشته باشیم که نداریم، مهم ترین مکانیسمی که می تواند دولت را پاسخگو کند این است که ائتلاف پایداری در میان جریان انقلابی و اصول گرا پدید بیاید. این ائتلاف در مقطع انتخابات شکل می گیرد اما تداوم ساختار و شاکله این ائتلاف پیگیر مطالبات مردم خواهد بود اگر این ائتلافات بتواند چنین ساختاری را در خود پدید بیاورد که دوام داشته باشد و بخش مطالبه گری آن فعال بماند یقینا می تواند دولت، مجلس و شوراهای شهر را پاسخگو کند.
ترقی اضافه کرد: ما به دنبال چنین ساختاری هستیم که از ترکیب احزاب و گروه های مختلف هم سو با جریان انقلابی و اصول گرا چنین ائتلاف پایداری را ایجاد نماییم تا با استمرار فعالیت خود خلا حزب بزرگ و فراگیر در کشور را تا زمان پدید آمدن چنین احزابی پر کند و ثانیا بتواند در پاسخگو کردن منتخبین مردم و پیگیری مطالبات آنان به صورت فعال عمل کند.
وی در مورد شرکت نمایندگان مجلس در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اغلب روسای جمهوری که در خلال ۱۰، ۱۲ دوره داشتیم سابقه نمایندگی مجلس داشته اند یا به اشکال دیگر منتخب مردم بوده اند. قانون هم منع نکرده است که کسی که نماینده مجلس و رئیس مجلس شد، نمی تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. انتخاب مردم خود هم یکی از شاخصهای نخبه بودن فرد برای پذیرش مسئولیت است.
این فعال سیاسی اصول گرا اضافه کرد: اگر افرادی خارج از این مناسبات بخواهند نامزد انتخابات شوند و پیش از این در معرض رای مردم قرار نگرفته باشند و مردم شناختی نسبت به آنها پیدا نکرده باشند و تریبونی در اختیارشان نباشد که خویش را به افکار عمومی جامعه عرضه کنند قطعا رقابت سخت تری با افرادی که در معرض افکار عمومی جامعه هستند، دارند.
ترقی افزود: ضمن این که نیروهایی خارج از این نوع منتخبین داریم که ظرفیت پذیرش این مسئولیت را دارند اما طبیعی است که کسانی که در مجلس می توانند ایفای نقش بهتری کنند و توانمندی آنها برای قانون گذاری بیشتر است در همان جا ایفای نقش کنند و آن هایی که توان اجرایی شان بر توان قانون گذاری غلبه دارد، قانون این میدان را برای ورود به عرصه اجرا بر آنها نبسته است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا حزب موتلفه به کاندیدای خاصی رسیده است؟ اظهار داشت: ما در حزب هیچ بحثی راجع به مصداق نکرده ایم. البته تاکید ما بر این است که مزایای نامزد حزبی را برای جامعه تبیین نماییم و از این فرصت انتخابات استفاده نماییم تا حزب بتواند برنامه های خودرا برای عرضه کشور از زبان یکی از نامزدها عرضه بدهد. اما در مجموع هنوز به هیچ مصداقی نرسیدیم.




منبع:

1399/08/28
13:49:15
5.0 / 5
56
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
لینک دوستان محفل