زندگی با آیه ها، ۲۶؛

در گفتگو با مخالف، کوتاه ترین و رساترین کلمات را بکار ببرید

در گفتگو با مخالف، کوتاه ترین و رساترین کلمات را بکار ببرید

به گزارش محفل، توجه به علم بی انتها خدا، انسان را بیدار می کند، و به مسؤولیت سنگین و پرونده دقیق وی در دادگاه الهی آشنا می سازد، و از انسان بی تفاوت، موجودی هوشیار و سر به راه و متعهد به وجود می آورد



خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: به اذعان صاحب‎نظران و کارشناسان، یکی از طریق هایی که میتوان مفاهیم کاربردی و مورد نیاز امروز جامعه را در میان مردم گفتمان کرد و به مسلمات فکری رایج بین مردم تبدیل کرد، حفظ آیات کلیدی قرآن توسط عموم جامعه است. مقام معظم رهبری به حفظ آیات کلیدی و مهمی که دست استعمار تلاش در دورنگه داشتن جوامع اسلامی از آنان داشته است تاکید ویژه ای دارند.
جهت تحقق قرآنی فریضه جهاد تبیین احتیاج به یک حرکت و جریان قرآنی هم افزای ملی، با پرچم داری جریان های مردمی و حمایت تمام قد ظرفیتهای حاکمیتی و دولتی است. این جریان، در گام اول در ماه مبارک رمضان، جهت ادای فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین و تقویت ایمان و امید مردم، به گفتمان سازی «زندگی با آیه ها» ئ قرآن با محوریت ۵۰ فراز از قرآن کریم می پردازد. این حرکت فراگیر با استفاده از رسانه در ابعاد و سطوح متعدد و با عنایت به ظرفیت ها و اقتضائات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، با تقویت حلقه های میانی و ظرفیتهای مردمی حاضر در میدان، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم افزایی تمام ظرفیتهای مردمی و حکومتی است. در این حرکت، نگاه طیف گسترده ای از مردم نسبت به قرآن تصحیح می گردد. بخشی از مردم با ۵۰ فراز از قرآن کریم که طرحی منسجم از نظام فکری مکتب را عرضه می دهد آشنا می شوند و به حفظ کردن این آیات تشویق و ترغیب می شوند و شاهد کنشگری آنان خواهیم بود، چون که در گام دوم انقلاب، باید مردم را از صرف استفاده به افاده و کنشگری سوق دهیم.
در این مسیر و جهت اتقان و احکام هر چه بیشتر، با هدف محوریت یافتن نظرات اندیشمندانی که نظام اندیشه شان بر مبنای مبانی قرآنی شکل گرفته و در عین تسلط به مبانی قرآنی، نگاهی به عرصه واقع و عینیت جامعه هم در آنها وجود دارد،
طرح زندگی با آیه ها در صدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیشتر از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» آیه منتخب هر روز به صورت تفصیلی صوتی و تصویری و مکتوب با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم به تفسیر این آیات می پردازد.
بیست و ششمین قسمت آیه ۱۶ سوره قاف است که خداوند می فرمایند: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ ما انسان را آفریدیم و وسوسه های نفس او را می دانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم.!»
در این آیه نکاتی دارد که از آن چنین استخراج می شود:
در اینجا بخش دیگری از مسائل در ارتباط با معاد مطرح می شود و آن مسأله ثبت و ضبط اعمال انسان ها برای روز حساب است. نخست از علم بی انتها خدا و احاطه علمی او به انسان ها سخن گفته، می فرماید: «ما انسان را آفریدیم و وسوسه های نفس او را می دانیم» (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ). منظور از کلمه «توسوس» در اینجا اینست که وقتی خداوند از خطورات قلبی آنها و وسوسه های زود گذری که از فکر آنها می گذرد آگاه است مسلماً از تمام عقاید و اعمال و گفتار آنها با خبر می باشد، و حساب همه را برای روز حساب نگه می دارد.
آری! او خالق است، و خلقتش دائم و مستمر، و ما در جمیع حالات وابسته به وجود او هستیم، با این وجود چگونه امکان دارد او از ظاهر و باطن ما بی اطلاع باشد؟! و در ذیل آیه برای روشن تر ساختن مطلب می افزاید: «و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم» (وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ).
این همان است که در جای دیگر می گوید: «بدانید خداوند بین انسان و قلب او حائل می شود، و همه شما نزد وی در قیامت جمع خواهید شد». (انفال / ۲۴) البته همه اینها تشبیه است و قرب خداوند از این هم برتر و بالاتر است، هر چند مثالی از اینها رساتر در محسوسات پیدا نمی گردد.
توجه به این حقیقت انسان را بیدار می کند، و به مسؤولیت سنگین و پرونده دقیق وی در دادگاه عدل الهی آشنا می سازد، و از انسان بی اطلاع و بی تفاوت، موجودی هوشیار و سر به راه و متعهد و با تقوا به وجود می آورد.
*آفرینش هر موجود، گواه بر قدرت پروردگار بر آفرینش مجدد آن است. اگر آفریدن اول ممکن بود، خلقت باردیگر هم امکان دارد. أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ
* در گفتگو با مخالف، کوتاه ترین و رساترین کلمات را بکار ببرید. «أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ» (ممکن شمردن یکی و محال شمردن دیگری تناقض است)
*کافران، دلیلی بر انکار معاد ندارند، تنها شک و تردید است. بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ
* اگر می خواهید عقیده ای سالم داشته باشید باید وسوسه ها را از خود دور کرده و نفس خویش را اصلاح کنید. (انکار قیامت به خاطر آن است که خویش را از وسوسه ها پاک نکرده اید.) بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ … وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ
* علم و احاطه ی خداوند به بشر، در طول حیات اوست. نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3


منبع:

1403/01/18
10:35:02
5.0 / 5
261
تگهای خبر: پرونده , دادگاه , دولت , رهبری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
محفل