استفتاء از مراجع تقلید؛

کوبیدن در مسجد در شب اول ماه ربیع الاول چه حکمی دارد؟

کوبیدن در مسجد در شب اول ماه ربیع الاول چه حکمی دارد؟

محفل: در سالهای اخیر تعدادی از مردم در شب پایانی ماه صفر و اول ماه ربیع الاول به انجام بعضی اعمال مانند دق الباب کردن 7 مسجد اقدام می کنند که هیچ سند روایی و شرعی ندارد.


به گزارش محفل به نقل از مهر، امروز ۳۰ ماه صفر و آخرین روز از این ماه و نخستین شب ماه ربیع الاول است. ربیع الاول سومین ماه قمری بوده که از آن با عنوان بهار ماه ها و ماهی پر خیر و برکت یاد می شود. ربیع الاول، ماه شادی دوده (ع) است و مسلمانان در سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص)، امام صادق (ع) و شروع امامت امام زمان (عج) جشن ها و مراسم های بسیاری برگزار می کنند اما متأسفانه در این سالهای اخیر در بین عده ای از مردم مرسوم شده که در اولین ساعات شب اول ربیع الاول به در مساجد رفته و درِ بسته هفت مسجد را کوبیده و با مژده دادن به دوده (ع) در به انتها رسیدن ماه صفر و شروع ماه ربیع الاول حاجات خودرا طلب می کنند بدون این که دنبال آن باشند که آیا این رسم دارای اساس و ریشه است یا خیر؟ این اعمال ابتدا از دق الباب کردن مسجد و سپس روشن کردن شمع شروع شد و هر سال که از برگزاری این اعمال می گذشت توزیع شیرینی و شکلات، قرار دادن دسته گل در کنار مسجد، قرائت دعای توسل و آب و جارو کردن درب مسجد به این اعمال افزوده شد. بر هر مکلفی واجب است برای تشخیص صحت و خرافی بودن این عمل به نظر مرجع تقلید خویش مراجعه نموده و برمبنای آن عمل کند. حضرت آیت الله سید علی خامنه ای سوال: چند سالی است در شب اول ماه ربیع الاول حرکتی در بعضی مساجد باب شده است شائبه بدعت و یا ترویج نوعی خرافه در آن می رود، ماجرا از این مقرر است که در شب اول ماه ربیع الاول از حدود نیمه شب تا اذان بامداد افرادی که غالباً خانم ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکاری توسل جسته و حاجات خودرا طلب می نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان بامداد به اوج خود می رسد و معتقد هستند به این وسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاول را خبر می دهند نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟ جواب: عمل مذکور مستند روایی ندارد و روشی قابل تأیید نیست. بااینکه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده ای است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علمای اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهم الله تعالی) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکنست منتهی به وَهْن مذهب گردد، جلوگیری نمایند. حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی سوال: چند سالی است حرکتی در بعضی مساجد رواج یافته، که بنظر می رسد ترویج نوعی خرافه باشد. ماجرا بدین مقرر است که در شب اوّل ماه ربیع ربیع الاول، از حدود نیمه شب تا اذان صبح، افرادی (که غالباً زنها هستند) با در دست داشتن شمع، پشت درب مساجد تجمّع نموده، و با کوبیدن درب مساجد بصورت آهسته، و خواندن اذکاری، توسّل جسته و حاجات خودرا طلب می نمایند. و این حال تضرّع در هنگام اذان بامداد به اوج خود می رسد. کسانی که به این شیوه عمل می کنند، آنرا مستند به شنیده های خود از بعضی خانم های جلسه ای، و هدف از آنرا رفع همّ و غم، و برآورده شدن حاجات، و تسلّی دل حضرت زهرا (علیها السلام) می دانند. لطفاً بفرمائید: ۱ آیا اساساً چنین عملی مستند روایی دارد؟ ۲ آیا چنین عملی (که درحال گسترش می باشد) می تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّی دیگران قرار گیرد؟ ۳ در صورتیکه عمل فوق همچون خرافات، و یا خدایی نکرده نوعی بدعت باشد، وظیفه ائمّه جماعات و متدیّنین در این خصوص چیست؟ پاسخ: با توجّه به این که این عمل در روایات معصومین (علیهم السلام) وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحبّ شرعی جایز نیست، و سزاوار است ائمّه محترم جماعات مردم را به سمت مراسم و توسّلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین (علیهم السلام) وارد شده است، و گرنه ممکنست افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه ای اختراع نمایند، و ناآگاهان را به سمت آن دعوت کنند.

مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی: سوال: ۱- آیا چنین عملی مستند روایی دارد ؟۲- آیا چنین عملی (که درحال گسترش است) می تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسی دیگران قرار گیرد ؟۳- در صورتیکه عمل فوق همچون خرافات یا خدای نکرده نوعی بدعت باشد وظیفه ما (ائمه جماعات و متدینین) در این خصوص چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم
۱- مستند روایی بر عمل مذکور به نظر نرسیده والله العالم.
۲- با عدم مستند شرعی تأیید آن مدلول ندارد. والله العالم.
۳- علمای اعلام باید مردم را آگاه کنند. وفقکم الله. والله العالم.

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی: بسمه تعالی مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مؤمنین از اینگونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوائج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده بهره گیرند.

مرحوم آیت الله تبریزی: بسمه تعالی زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم.

مرحوم آیت الله بهجت:
۱- بسمه تعالی ظاهراً ندارد.
۲- بسمه تعالی خیر.
۳- بسمه تعالی و جادلهم بالتی هی احسن.


منبع:

1402/06/26
15:09:35
5.0 / 5
365
تگهای خبر: حكم , قم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
محفل